Hjem
Rektoratet

Utdanningsambisjoner for et nytt år!

Inlegg fra rektoratet, publisert 7. februar 2012.

Hovedinnhold

(Tidligere innlegg fra rektoratet finnes på taler og tekster)

Av Sigmund Grønmo, Berit Rokne, Kuvvet Atakan og Astri Andresen

Det nye året byr på nye, store muligheter for alle studenter ved UiB. I fjor vedtok vi en ny strategi for UiB der vi slår fast at kvalitet skal være rettesnoren i alt vi gjør. Det gjelder ikke minst utdanning. De siste årene har flere studenter enn noen gang før hatt UiB som sin førsteprioritet når de har søkt høyere utdanning. Det er ikke tilfeldig. Dagens studenter er sitt valg bevisst og i mylderet av tilgjengelige studietilbud prioriterer de kvalitet når de planlegger framtiden. Universitetet i Bergen satser målbevist på å gi våre studenter kompetanse for framtiden gjennom forskningsbasert utdanning av høy kvalitet og fokus på internasjonalisering. I 2012 prioriterer vi særlig arbeidet med utdanningskvalitet og å få enda flere studenter til å bruke utvekslingsmulighetene sine, særlig mulighetene til å reise til BRIK-landene og Japan.

En av universitet kjerneoppgaver er å utdanne kandidater med kompetanse som møter samfunnets behov og gir grunnlag for å håndtere framtidens utfordringer. Ingen av oss vet i dag nøyaktig hvordan vi skal løse de store globale utfordringene eller hva som vil bli de største utfordringen i framtiden, derfor oppretter vi heller ikke smale, spesialiserte utdanningsprogrammer. En utdanning fra UiB skal gi solid kunnskap, forståelse av eget fagfelt og evnen til å tenke kreativ, kritisk og selvstendig rundt eget fag. Vi setter prinsippet om forskningsbasert utdanning høyt, fordi vi vet at dette bidrar til at studentene hele tiden møter oppdaterte og dyktige fagfolk i undervisningen. Solid kunnskap, brede perspektiver og akademisk dannelse er nøkkelen til morgendagens kompetanse. UiB er et internasjonalt anerkjent forskningsuniversitet, det skal også prege utdanningene våre. Internasjonal og flerkulturell kompetanse skal være en viktig dimensjon, som man tilegner seg både her på UiB og gjennom våre rike muligheter til utvekslingsopphold. Utdanning som til enhver tid aktive og oppdaterte forskere er det beste utgangspunktet en kan ha for å sikre en utdanning av høyeste kvalitet.

Vi har store ambisjoner for utdanningsaktiviteten vår. Det opplever vi at det også er mange av dere som har. Utdanningskvalitet er et ofte brukt begrep, men hva som legges i det avhenger av hvem du spør. Når kvalitet skal være rettesnoren i alt vi gjør ved universitetet er det behov for at vi som institusjon definerer hva utdanningskvalitet er for oss. Vi er i gang med et ambisiøst definisjonsarbeid, som skal lanseres i løpet av våren. Studenter og ansatte inviteres selvsagt til å komme med innspill, men vi tar også innover oss at universitetet ikke kan definere utdanningskvalitet uten å ta hensyn til omverdenen. En av de ofte brukte definisjonene av utdanningskvalitet er at man må se på opplevd utdanningskvalitet. Da må vi også spørre - opplevd av hvem? Det er opplagt at både studenter og lærere har sine forventninger av kvalitet i utdanning. Utdanningskvalitet som resultat, kompetansen til kandidater som går ut i arbeids- og samfunnsliv er også et viktig aspekt. Der spiller forventningene og behovene hos både bevilgende myndigheter og samfunnet for øvrig en rolle når vi skal definere utdanningskvalitet. Utdanningskvalitet kan ikke sees som en endimensjonal størrelse og et av de viktigste målene for arbeidet vårt er å finne en godt balansert definisjon som tar hensyn til de fire aktørene, studenter, lærere, samfunnsaktørene og myndighetene. Ved å definere utdanningskvalitet skal vi ikke sette en gullstandard, men utvikle et tydelig verktøy som kan være både utgangspunkt for diskusjon og et arbeidsredskap.

UiBs internasjonale fokus er svært viktig i både forskningen og utdanningene våre. I forskningen er det viktig å orientere seg og samarbeid internasjonalt. Denne orienteringen skal også prege både undervisning og studiemiljø. Studenter skal oppleve den internasjonale dimensjonen som en selvsagt del av studieløpet. Gjennom både utveksling og et internasjonalt miljø her på UiB får våre studenter fantastiske muligheter til å skape et solid internasjonalt nettverk i studietiden. Hvert år kommer mange hundre internasjonale studenter til UiB på utveksling eller for å ta hele grader. I lag med våre mange internasjonale vitenskaplig ansatte bidrar disse til et mer mangfoldig utdanningsmiljø. I møte med studenter som bringer andre perspektiver, referanserammer og erfaringer med seg inn i faget utfordres UiB-studentene til å tenke utenfor sine vante rammer.

Alle studenter ved UiB skal ha gode og faglig funderte utvekslingsmuligheter. Veldig mange muligheter finnes i dag, men UiB arbeider kontinuerlig med å utvikle og oppdatere sine avtaler. Aller helst baserer vi disse på godt forskningssamarbeid. Det høres rart ut å si at vi gjerne vil ha studentene våre bort, men det vil vi, like gjerne som vi ønsker dem velkommen tilbake etter endt utvekslingsopphold med enda mer kunnskap og innsikt. Når vi i år setter fokus på BRIK-landene og Japan er det fordi disse landene er blant morgendagens viktigste internasjonale aktører. Vi er glade for å kunne gi UiB-studenter unike muligheter til å tilegne seg førstehånds kunnskap om disse landene. I lag med den generelle kompetansen får en gode venner og kontakter som kan gi spennende muligheter for framtiden, både i og utenfor akademia.   

Vi ser fram til et spennende og framgangsrikt år i 2012. I fjor gjennomførte vi undersøkelsen Kompetanse 2020 for å få arbeidslivets tilbakemeldinger om deres behov for framtiden. Svarene vi fikk var at den generelle kompetansen, evnen til å analysere, lære og tenke kritisk er blant de egenskapene som er våre kandidaters fortrinn. Perspektivene studentene har med seg, som det internasjonale, er blant de viktigste bidragene de tar med seg inn i arbeidslivet. Svarene skal vi ta med oss i arbeidet vi tar fatt på i år. Å være student ved UiB gir en solid kompetanse for framtiden og vi skal bruke 2012 til å gjøre utdanningene våre enda sterkere.