Globale samfunnsutfordringer

Klimaforskning med verdens største forurenser

Hvilken effekt har Kinas ambisiøse klimatiltak og restriktive utslippspolitikk?

Air pollution China
Colourbox

Nils Gunnar Kvamstø (UiB) og Ole Johannes Kaland (NLA/UiB).

Kina har på få år gått fra å være kjent som verdens største forurenser til å innføre en ambisiøse klimatiltak og restriktiv utslippspolitikk for å begrense menneskeskapte klimaendringer. Kina er fortsatt det landet i verden som forurenser mest, men hvilke tiltak har de innført og hvilken effekt har de egentlig?

Møt klimaforsker Nils Gunnar Kvamstø og Kina-forsker Ole Johannes Kaland for en samtale om Kina, klimapolitikk og forskningssamarbeid mellom Norge og Kina.

Nils Gunnar Kvamstø er instituttleder ved Geofysisk Institutt ved Universitet i Bergen. Han er en av forskerne bak det norsk-kinesiske Nansen-Zhu-senteret i Beijing (Chinese Academy of Sciences, Nansen Environmental and Remote Sensing Center (NERSC), Universitetet i Bergen, Bjerknessenteret (BCCR), Peking University (PKU) og Nanjing University.

Ole Johannes Kaland er førsteamanuensis ved NLA og gjesteforsker ved UiB. Han er utdannet sosialantropolog med spesiell interesse for sosiokulturelle hierarkier, mobilitet, ungdom, migrasjon, læring, utdanning og Kina.

Vi serverer ferske croissanter, kaffe og te.

Velkommen!