Skolelaboratoriet i realfag
SKOLER I SOGN OG FJORDANE, HORDALAND OG ROGALAND

Samling for natursekkskoler våren 2019

Skranevatnet skole inviterer til vårens samling for natursekkdeltakere på miljøfagdagen deres 5. april. Vi får møte lærerne ved skolen, og får sett elevene i ulike aktiviteter, før vi avslutter dagen med natursekkarbeid.

Skranevatnet skole
Skolelaboratoriet

Vårens samling for natursekkskolene på Vestlandet er lagt til Skranevatnet skole. Den ligger nær Bergen lufthavn, Flesland, og man kan komme seg dit med bybanen. Nærmeste bybanestopp er Sandslivegen - 8 minutter fra Flesland og 35 minutter fra Bergen sentrum. Det tar ca 15 min å gå fra bybanestoppet til skolen.

Program

08:00-08:45For natursekkdeltakere og personalet på Skranevatnet skole. Kultursalen.
 1) Velkommen til miljøfagdag v/rektor Kjetil Damm
 2) Undervisning for bærekraftig utvikling v/Olaug Vetti Kvam
 3) Presentasjon av fagdag v/Nina og Maria
08:45-09:10Pause
09:10-09:55Spis opp maten. Foredrag v/Mette Havre
10:00-11:00Vi får følge skolens elever i ulike praktiske aktiviteter
11:00-12:00Lunsj på personalrommet
12:00-15:00Natursekksamling: Hvordan få til god tverrfaglig undervisning?

Deltakerene i Natursekken velger om de vil følge en aktivitet eller få omvising på alle:

Trinn

Aktivitet

1

MATJUNGELEN. Sanseløype – aktivitet. Matjungelen er et aktivitetsprogram for SFO.

2

Hvor kommer maten fra? Elevene velger matvarer og "lottokort" som de bruker for å beskrive veien fra jord til bord.

3

Meitemarkjakt ved Skranevatnet / Meitemarkterrarium i amfiet.

4

Bybonde Ida Kleppe. Hvordan kan vi øke matproduksjonen i skolehagen? 2*30 minutters foredrag i skolehagen.

5

Bievennlig rundkjøring – vi lager nytt bed oppå gresset.

6

Vi lager lunsj av overskuddsmat fra lokalbutikkene. Mat-og-helserommet / bålpanne bak på mellomtrinnet.