Hjem
Skolelaboratoriet i realfag
Andre samling på videreutdanningskurset NAT 623

Naturvitenskapelig arbeidsmåte og teknologi

Den naturvitenskapelige metodikken er en overbygning for både forskning og undervisning i faget. På kursdagene går vi systematisk og praksisnært inn på hvordan vi kan ta elementene fra den naturvitenskapelige metoden inn i undervisningen.

Lærere på kurs setter sammen modellbiler
Foto/ill.:
Frede Thorsheim

‘Teknologi er redskaper mennesket lager for å nå sine mål’. Denne definisjonen er mye brukt. Den utvider måten vi ser på og underviser om teknologien. På kurset møter vi mekanikk og anvendt teknologi i industrien, vi bygger egne produkter og undersøker teknologiens virkemåter. 

Kursdeltaker programmerer en liten meccanomaskin

Vi bruker meccano-byggesett i teknologiundervisningen. Her har deltakere på et tidligere kurs konstruert en vippebro, og lager datastyring for å åpen og lukke den.

Foto/ill.:
Skolelaboratoriet i realfag

Aktivitetene på samlingen er knyttet til praksis i klasserommet. Visning, undersøkelser og bygging av teknologi er spennende for elevene. Veien videre til datastyring, automatisering, elektrisitetslæren og Newton-mekanikken er kort, med muligheter på alle klassetrinn. 

Kursdagene vil følge dette oppsettet: 

  • Teknologien i bruk. Ekskursjon til bedrift
  • Utfordring; designe, bygge og teste egen teknologi
  • Undervisning, metoder for å introdusere, undersøke og arbeide med teknologi
  • Sammenheng i faget; bærekraftig energi, teknologikompetanse.