Organisk kjemi
Naturfagkunnskapen skal være nyttig og brukbar for oss og elevene. Sammenhengen mellom kjemikunnskapen, og de store spørsmålene; klima, forurensing, energibruk, matproduksjon, petroleumsnæringen og verdiskapingen, blir belyst på kurset. Kurset er digitalt.

Organisk kjemi dreier seg mye om karbon. Vi møter dette grunstoffet i fotosyntesen, i karbohydratene og hydrokarbonene - og i klimagassene.
På samlingen tar vi opp både den teoretiske kjemien, og den samfunnsmessige betydningen kjemikunnskapene og -forskningen har. Petroleumsindustrien, bruken av fossil energi, biodiesel, og metangass er begreper som er kommet ut av laboratoriene og inn i medier og dagligtale. I naturfagundervisningen skal vi bidra med kunnskap, og bygge opp forståelse for elementene i en bærekraftig utvikling. Tilbake på skolen skal kjemikunnskapene inn i en tverrfaglig undervisning, og få et aktivt og praktisk preg. Vi ser derfor på metoder for elevøvinger, muntlig og skriftlig aktivitet, og elevenes kompetanse.

Råolje fra Osebergfeltet med en reservoarbergart. Hydrokarbonene er en stor og omdiskutert gruppe i den organiske kjemien
Samlingen er digital, på zoom i mittuib.no
Onsdag 10. mars
09:00 | Kjemisk energi. Nye energikilder og energibærere. Tanja Barth, professor, kjemisk instituttt |
10:00 | Biodrivstoff. Tanja Barth |
11:00 | Lunsj |
12:00 | Plast. Marte Haave, forsker kjemisk institutt og NORCE |
13:00 | De 6 plasttypene. Live Janicke Bruseth, universitetslektor, Skolelaboratoriet |
15:00 | Korrosjonsøving. Start. Skolelaboratoriet |
Torsdag 11. mars
09:00 | Utvikling av nye medisiner. Bengt Erik Haug, professor, kjemisk institutt |
10:30 | Jakten på mikroplasten, forskningskampanje og miljølæreaktivitet. |
11:00 | Korrosjonsøving, oppsummering. |
11:30 | Lunsj |
12:30 | Matnyttig emulsjoner. Krisitine Spildo, førstemanuensis, kjemisk institutt |
14:00 | HMS; sikkerhet i laboratoriet. Risikovurdering av forsøk. Kjemikaliehåndtering. Avfall |
15:00 | Oppgave 5. Veiledning, grupper. |