Hjem
Skolelaboratoriet i realfag
Sjette samling på videreutdanningskurset Naturfag 1

Folkehelse og livsmestring

Helseutfordringene i 2050 kan være annerledes enn de vi ser i dag, og elevene våre kan ha andre behov når de er 30, 40 eller 60 enn det de melder om i løpet av skoletiden. Vi skal ivareta alle behov, og bidra til at landet har en sunn befolkning.

to gutter i en båt
De visste lite om hets på snap, vaksinenekt, kroppspress og Asberger, guttene fra 1950-tallet. 2020-tallet er også uskyldens tid, sette fra 2060.
Foto/ill.:
Frede Thorsheim

Å holde kroppen i hop, og bevare sinnets helse, er motto for denne samlingen. Elevene vi har i dag, skal ha med seg kunnskaper, holdninger og ferdigheter for resten av livet når de går ut fra skolen. Programmet vi som lærere har for helseundervisningen må være bevisst, målrettet og engasjerende. På kursene arbeider vi mye med å gjøre læringen personlig og aktuell, uten å bli privat, påtrengende og klein. Aktiviteter som livsstilslotteriet, livsstilskofferten, psykologiske øvelser, kontroversielle medieoppslag og forskningsbasert kunnskap blir brakt inn med dette formålet. Kursdagene blir laget i samarbeid med nasjonalt senter for ernæring, fysisk aktivitet og helse, og med institutt for klinisk psykologi.