Hjem
Skolelaboratoriet i realfag
Hva undervises når på naturfagkursene?

Velg emne basert på læreplanen

Våre videreutdanningskurs i naturfag dekker alle deler av lærplanen i naturfag. Her finner du en gjennomgang av kjerneelementer, tverrfaglige tema og kompetansemål, slik at du kan orientere deg i kursene ut fra dine faglige behov.

Hovedinnhold

Velg hvilken del av læreplanen du vil undersøke. 

Kjerneelementer

Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter
Elevene skal oppleve naturfag som et praktisk og utforskende fag. Elevene skal gjennom opplevelse, undring, utforsking og erfaring forstå verden omkring seg i et naturvitenskapelig perspektiv. Ved å arbeide praktisk og ved å lage egne modeller for å løse faglige utfordringer, kan elevene utvikle skaperglede, evne til nytenking og forståelse av naturfaglig teori. Naturvitenskapene har et spesielt språk og fagspesifikke måter å tenke på for å forklare fenomener og hendelser. Kjerneelementet beskriver fagets uttrykksformer, metoder og tenkemåter. Arbeid med kjerneelementet naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter skal kombineres med arbeid knyttet til de andre kjerneelementene.

Naturfag 2 vår: NAT624, Naturfagets arbeidsmåter
Energi og materie
Elevene skal forstå hvordan vi bruker sentrale teorier, lover og modeller for, og begreper om, energi, stoffer og partikler for å forklare vår fysiske verden. Ved å bruke kunnskap om energi og materie skal elevene forstå naturfenomener og se sammenhenger i naturfaget.
Naturfag 2 høst: NAT623, Fysikk
Jorda og livet på jorda
Elevene skal gjennom naturfaget øke sin forståelse av naturen og miljøet. Elevene skal få en grunnleggende forståelse av hvordan jorda er dannet, og hvordan livet på jorda har utviklet seg. Kunnskap om jorda som system og hvordan menneskene påvirker dette systemet, skal gi elevene grunnlag til å ta bærekraftige valg.
Naturfag 1 høst: NAT621, Biologi
Kropp og helse
Elevene skal forstå hvordan kroppens store og små systemer virker sammen. De skal også forstå hvordan kroppen utvikler seg, og hvordan fysisk og psykisk helse kan ivaretas. Kunnskap om kroppens systemer og hvordan de påvirker hverandre, skal hjelpe elevene til å ta vare på egen kropp og helse i et livslangt perspektiv.

Naturfag 1 høst: NAT621, Biologi

Naturfag 1 vår: NAT622 Kjemi

Tverrfaglige temaer

Folkehelse og livsmestring
I naturfag handler det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring om å gi elevene kompetanse til å forstå sin egen kropp og ivareta sin egen fysiske og psykiske helse. Elevene skal kunne forholde seg kritisk til og bruke helserelatert informasjon til å ta gode og ansvarlige valg knyttet til helse, sikkerhet og miljø i både hverdags- og arbeidsliv.
Temaet blir tatt opp både høst og vår i Naturfag 1, og har en egen samling: Folkehelse og livsmestring.

Demokrati og medborgerskap
I naturfag handler det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap om at elevene skal få grunnlag for å skille mellom vitenskapelig basert kunnskap og kunnskap som ikke er basert på vitenskap. Naturfag skal samtidig bidra til åpenhet for den erfaringsbaserte og tradisjonelle kunnskapen som samer har om naturen. Kompetanse i naturfag gir grunnlag for å forstå og være kritisk til argumentasjonen i samfunnsdebatten, og er viktig for at elevene skal kunne være aktive medborgere og bidra til en teknologisk og bærekraftig utvikling.
Temaet får spesielt fokus i Naturfag 2, med samlingen Klima, demokrati og medborgerskap og store deler av emnet Naturfagets arbeidsmåter. 

Bærekraftig utvikling
I naturfag handler det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling om at elevene skal få kompetanse til å gjøre miljøbevisste valg og handlinger, og se disse i sammenheng med lokale og globale miljø- og klimautfordringer. Kunnskap om sammenhenger i naturen er nødvendig for å forstå hvordan vi mennesker er med på å påvirke den. Naturfaglig kompetanse kan bidra til at vi finner løsninger for å begrense klimautfordringene, bevare biologisk mangfold og forvalte jordas naturressurser på en bærekraftig måte.
Temaet får spesielt fokus i Naturfag 1, og har en egen samling: Bærekraftig utvikling.

Kompetansemål etter 10. trinn

  • stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere avhengige og uavhengige variabler og samle data for å finne svar. NAT624.
  • analysere og bruke innsamlede data til å lage forklaringer, drøfte forklaringene i lys av relevant teori og vurdere kvaliteten på egne og andres utforskinger. NAT624.
  • bruke og lage modeller for å forutsi eller beskrive naturfaglige prosesser og systemer og gjøre rede for modellenes styrker og begrensinger. NAT624.
  • delta i risikovurderinger knyttet til forsøk og følge sikkerhetstiltakene. NAT622.  
  • gi eksempler på dagsaktuell forskning og drøfte hvordan ny kunnskap genereres gjennom samarbeid og kritisk tilnærming til eksisterende kunnskap. NAT624.
  • utforske, forstå og lage teknologiske systemer som består av en sender og en mottaker. NAT623.
  • bruke programmering til å utforske naturfaglige fenomener. NAT624.
  • utforske kjemiske reaksjoner, forklare massebevaring og gjøre rede for betydninger av noen forbrenningsreaksjoner. NAT622.
  • bruke atommodeller og periodesystemet til å gjøre rede for egenskaper til grunnstoffer og kjemiske forbindelser. NAT622.
  • beskrive drivhuseffekten og gjøre rede for faktorer som kan forårsake globale klimaendringer. NAT623.
  • gjøre rede for energibevaring og energikvalitet og utforske ulike måter å omdanne, transportere og lagre energi på. NAT623
  • drøfte hvordan energiproduksjon og energibruk kan påvirke miljøet lokalt og globalt. NAT623.
  • beskrive hvordan forskere har kommet fram til evolusjonsteorien og bruke denne til å forklare utvikling av biologisk mangfold. NAT621.
  • sammenligne celler hos ulike organismer og beskrive sammenhenger mellom oppbygning og funksjon. NAT621.
  • utforske sammenhenger mellom abiotiske og biotiske faktorer i et økosystem og diskutere hvordan energi og materie omdannes i kretsløp. NAT621.
  • gi eksempler på og drøfte aktuelle dilemmaer knyttet til utnyttelse av naturressurser og tap av biologisk mangfold. NAT621.
  • gi eksempler på samers tradisjonelle kunnskap om naturen og diskutere hvordan denne kunnskapen kan bidra til bærekraftig forvaltning av naturen. NAT621.
  • gjøre rede for hvordan fotosyntese og celleånding gir energi til alt levende gjennom karbonkretsløpet. NAT621.
  • bruke platetektonikkteorien til å forklare jordas utvikling over tid og gi eksempler på observasjoner som støtter teorien. NAT621.
  • drøfte spørsmål knyttet til seksuell og reproduktiv helse. NAT622.
  • sammenligne nervesystemet og hormonsystemet og beskrive hvordan rusmidler, legemidler, miljøgifter og doping påvirker signalsystemene. NAT621.
  • beskrive kroppens immunforsvar og hvordan vaksiner virker, og gjøre rede for hva vaksiner betyr for folkehelsen. NAT621.

Kompetansemål etter vg1

Studieforberedende utdanningsprogram

  • utforske en selvvalgt naturfaglig problemstilling, presentere funn og argumentere for valg av metoder. NAT624.
  • risikovurdere egne forsøk og håndtere avfallet fra disse på en forsvarlig måte  
  • drøfte hvordan utvikling av naturvitenskapelige hypoteser, modeller og teorier bidrar til at vi kan forstå og forklare verden. NAT624.
  • vurdere og lage programmer som modellerer naturfaglige fenomener. NAT624.
  • utforske og beskrive noen sentrale bølgefenomener. NAT623.
  • forklare hovedprinsippene for trådløs kommunikasjon og gi eksempler på hva slik teknologi brukes til. NAT623.
  • utforske og beskrive elektromagnetisk og ioniserende stråling, og vurdere informasjon om stråling og helseeffekter av ulike strålingstyper. NAT623.
  • beskrive big bang-teorien om hvordan universet har oppstått og utviklet seg, og gjøre rede for observasjoner som støtter denne teorien. NAT623.
  • utforske og gjøre rede for sammenhenger mellom kjemiske bindinger og egenskaper til ulike stoffer. NAT622.
  • utforske egenskaper og reaksjoner til noen organiske og uorganiske karbonforbindelser, gi eksempler på anvendelser og gjøre rede for karbonets betydning for livet på jorda. NAT622.  
  • gjøre rede for hvordan noen miljøgifter kan akkumuleres i næringskjeder, og vurdere tiltak for å ta vare på helse og miljø. NAT622.
  • gjøre rede for funksjonene til noen næringsstoffer og diskutere hvorfor et variert kosthold er viktig i et helse- og bærekraftsperspektiv. NAT622.
  • drøfte aktuelle helse- og livsstilsspørsmål og vurdere pålitelighet i informasjon fra ulike kilder. NAT622.
  • beskrive DNA og hvordan egenskaper arves, og gjøre rede for hvordan arv er en forutsetning for evolusjon. NAT621.
  • gjøre rede for hvordan klimaendringer påvirker evolusjon, utbredelse av arter og biologisk mangfold. NAT621.
  • gi eksempler på bruk av bioteknologi og drøfte etiske spørsmål knyttet til bioteknologi. NAT621.