Skolelaboratoriet i realfag
Kurs for lærere

Realfagslunsj om kjemikaliesikkerhet: Merking og avfallshåndtering

Står det flasker på laboratoriet som er dårlig merket? Hoper det seg opp med kjemikalier som skulle vært kastet, men dere er litt usikre på hvordan avfallet bør håndteres? I denne realfagslunsjen får du oversikt over hvordan du sorterer avfallet, og tips til hvordan du får en lab der alt blir oppbevart slik det skal.

kjemikalier
colourbox.com

Seksjon for kjemididaktikk og Naturfagsenteret ved Universitetet i Oslo har deltatt i et EU-prosjekt som har resultert i en svært god ressurs for alle som har ansvar for sikkerhet på laboratoriet: https://chesse.org/no/

I denne realfagslunsjen får vi besøk av Svein Tveit som vil gå gjennom:

• Hvordan kjemikaliene skal merkes
  • Maler for å lage dine egne, gode etiketter
  • Hvordan kjemikaliene bør oppbevares
  • Ulike fareklasser
  • Tips og råd for avfallshåndtering

Ta gjerne med en laptop slik at du får testet ressursene på egen hånd. Av hensyn til lærere som har undervisning den timen det er realfagslunsj, blir det tatt et opptak som er tilgjengelig en uke.

Du får lenke til semnaret ved å melde deg på via skolelab.no. Seminaret er en del av Skolelaboratoriets serie Realfagslunsj som arrangeres i samarbeid med Nettverk for realfag i Vestland fylkeskommune. Dette seminaret er en gjesteforelesning fra Seksjon for kjemididaktikk ved Universitetet i Oslo, som har utviklet ressursen chesse.org/no.