Hjem
Studentsider
digital studieveileder

Om Hubro

Hvem er Hubro og hva kan han hjelpe deg med?

Jente og gutt sitter foran Sydneshaugen skole og ser sammen på mobiltelefon for å teste hubro chatbot
Chatboten Hubro svarer på spørsmål om studiehverdagen din.
Foto/ill.:
Torill Sommerfeldt Ervik

Hubro er en chatbot, en digital studieveileder, som kan svare på spørsmål om studiehverdagen din. I første omgang er det de tre fakultetene MN, SV og HF som er med, men de andre fakultetene vil komme på høsten 2020.

Det er særlig studieadministrative tema han svarer på, som:

  • Hvordan du søker permisjon
  • Når fristen for semesterregistrering, utveksling eller trekk fra eksamen er
  • Hva du gjør når du blir syk på eksamen
  • Hvordan du kan få tilrettelegging
  • Hvordan du skal gå frem hvis du vil klage på sensuren

Hubro er også en veiviser og peker deg videre til relevante nettsider eller skjema du skal bruke.

Hubro blir opplært til å svare på flere spørsmål etter hvert, og blir trent i å svare rett på spørsmål han eventuelt svarer feil på.

Dersom Hubro stiller et oppfølgingsspørsmål, må dette besvares før du kan spørre ham om noe nytt. Eventuelt kan du oppdatere nettsiden (F5) og gå ut av dialogen.

Personvern

Hubro lagrer ingen personopplysninger om deg.

Innhold i chat
Det du skriver til Hubro vil bli lagret i en logg i 7 dager før det blir slettet helt. Grunnen til at det du skriver blir lagret en periode, er for å lære opp Hubro til å kunne gi bedre svar neste gang.

Behandlingsansvarlig og formål
Hubro er en pilot for UiB og formålet er å teste om en chatbot kan hjelpe deg med spørsmål som studieveileder ofte får. UiB er behandlingsansvarlig for Hubro.

Databehandler og drift
IBM Waston Services er databehandler for Hubro og servere finnes i Storbritannia.