Studentsider
Meltzerfondet

Fikk Meltzerfond for å forske på ung seksualitet i Nicaragua

Linda Helén Skuggen fikk 25 tusen av Meltzerfondet til feltarbeidet til masteren sin. – Det å slippe å lure på om pengene strakk til gjorde oppholdet mye enklere, sier hun.

Linda fikk penger fra Meltzerfondet
MELTZERFONDET: Linda Skuggen anbefaler andre studenter å søke Meltzerfondet i forbindelse med feltarbeid.
UiB

Da Skuggen begynte på master i Sosialantropologi fikk hun og medstudentene en liste over stipender de kunne søke på fra instituttet.

— Det var ikke vanskelig å søke Meltzerfondet, men jeg brukte litt tid på søknaden og budsjettet. Det var verdt det, for jeg var den eneste fra mitt kull som fikk midler. Jeg tror det er lurt legge tid i å skrive en god søknad, sier hun.

Meltzerfondet deler ut prosjektstipend til særlig evnerike studenter.

— Jeg visste at jeg ville skrive masteren min om seksualitet blant ungdom i Nicaragua, og mens jeg var der oppdaget jeg at det er vanlig for både gutter og jenter å ha flere kjærester samtidig. Det blir tema i masteroppgaven min, sier Skuggen.

I løpet av halvåret hun tilbragte på Corn Island i Nicaragua hadde hun kontakt med over 100 mennesker og intervjuet 10-15 informanter. Pengene fra fondet brukte hun blant annet på spandere på informanter under intervjuer, samt på flybilletter, ny datamaskin og transport og utstyr under feltarbeidet.

— Uten pengene fra Meltzerfondet måtte jeg ha betalt mye av det fra egen lomme, sier hun.

Hun vil anbefale andre studenter å søke Meltzerfondet i forbindelse med feltarbeid.

— Man kommer mye lenger i feltarbeidet med ekstra ressurser.