Studentsider
Studentlegater

Legatet gjorde at hun slapp deltidsjobb

Fem minutters arbeid på en søknad og hjelp fra Frøken Lina Asbjørnsen resulterte i at Henrikke Hovland kunne være heltidsstudent.

Henrikke Hovland fikk legat
LEGAT: Henrikke fikk penger fra Frøken Lina Asbjørnsens stipendiefond, først ni tusen og så tjue tusen kroner.
UiB

Hovland fikk først høre om legater gjennom studentforeningen på molekylærbiologi og bestemte seg for å søke.

— Det var veldig enkelt. Jeg leverte en karakterutskrift og skrev en kort tekst om studiene og om planene mine etterpå, blant annet at jeg håper å ta en doktorgrad en dag, sier hun.

Basert på den generelle søknaden fikk hun penger fra Frøken Lina Asbjørnsens stipendiefond, først ni tusen og så tjue tusen kroner.

Pengene fordelte hun jevnt ut over semesteret.

— Bare studielånet er ofte ikke nok til å dekke både husleie, mat og fritidsaktiviteter. Da blir alternativet ofte å skaffe en deltidsjobb. Men på grunn av legatet har jeg sluppet unna med bare sommerjobb, og samtidig likevel kunne gjort kjekke ting som å gå på kino eller spise ute med venner, sier hun.

For å søke legat må man ha mer enn 60 studiepoeng med karakteren B eller bedre. Hovland tror mange oppfyller kravet, men ikke søker fordi de ikke vet om muligheten.

— Når jeg har fortalt om det til venner er det mange som har blitt veldig overrasket fordi de aldri har hørt om legater. Dette er noe flere burde vite om. Det er så lett å søke, og man kan få en god del penger.