Studentsider
UiB arbeidsliv

Skriv oppgave sammen med arbeidslivet

Oppgavesamarbeid er en måte å komme i kontakt med arbeidslivet allerede mens du studerer. Finn ut hva som er fordelene og se om det er noe som passer for deg.

Two students reading and talking
Samarbeid med en arbeidsgiver kan være med på å gjøre utdanningen din enda mer arbeidslivsrelevant. Samtidig får du muligheten til å bryne deg på reelle problemstillinger og være til direkte nytte gjennom oppgavearbeidet ditt.
Emil Breistein

Oppgavesamarbeid går ut på at du som bachelor- eller masterstudent setter deg inn i en problemstilling og løser en oppgave for en virksomhet eller organisasjon.

Se utlyste oppgaver for UiB-studenter på Utdanning i Bergen sine nettsider.

Dette er en god sjanse til å få arbeidslivserfaring- og jobbe med reelle problemstillinger som gir nytte. Det er viktig at problemstillingen er faglig interessant for deg, enten det er på bachelor- eller masternivå. Oppgavesamarbeid kan egne seg godt til ulike typer kartlegginger og mulighetsstudier.

Studenter som har gjennomført oppgavesamarbeid sier blant annet:

-Det er en vinn-vinn-situasjon. Du får ressurser og veiledning til masteroppgaven, og får samtidig muligheten til å bli kjent med et firma over lengre tid.
    -Jeg fikk tett oppfølging og veiledning, hadde alltid mulighet til å stille spørsmål og til å diskutere problemstillinger.

Oppgavesamarbeid på bachelor- eller masternivå

Arbeidsgivere som lyser ut oppgaver må spesifisere om det er for bachelor- og/eller masterstudenter og hvilke fagområder de mener oppgaven er relevant for innenfor fagområdene som tilbys ved UiB. Du som student og din faglige veileder ved UiB må sammen med arbeidsgiver/virksomhet bli enige om hva som er passende omfang for den aktuelle oppgaven.

Har du funnet en oppgave du ønsker å skrive?

1. Sjekk så snart som mulig med fakultetet ditt om det er mulig å skrive oppgave i samarbeid med eksterne.
    2. Kontakt arbeidsgiver innen fristen som er satt og følg en ev. søknadsprosedyre i oppgaveannonsen.
    3. Avklar oppgaveformulering og en videre plan for samarbeid i dialog med arbeidsgiver og faglig veileder for oppgaven din ved UiB.
    4. Signer en samarbeidsavtale før samarbeidet starter som avklarer oppgaver og plikter for partene.

Har du forslag til tema selv?

Om du selv har idéer til en oppgave som du ønsker å skrive i samarbeid med en ekstern virksomhet, kan du ta direkte kontakt med arbeidsgivere som har oppgaveutlysninger. Først må du sjekke at studiet ditt åpner for å skrive oppgave i samarbeid med en ekstern oppdragsgiver, og koble på faglig veileder/fagansvarlig så snart det lar seg gjøre.

Arbeidsliv inn i utdanningen

Oppgavesamarbeid med en virksomhet/bedrift er en av flere måter å sikre arbeidslivserfaring i studiene dine

Jobbsidene til vår samarbeidspartner Utdanning i Bergen kan du som student også finne utlyst:

• praksis/internships
    • deltids- og fulltidsjobber