Hjem
Studentsider
Sikkerhet

UiB innfører tofaktor-pålogging for studenter

UiB innfører nå obligatorisk tofaktor-pålogging for alle studenter. Det betyr at du må sette dette opp innen 1. desember.

Grafisk bilde av pc-skjerm og mobil
Tofaktor-pålogging for studenter: Fra 15. november vil du få få beskjed om å sette opp tofaktor-pålogging for UiB sine tjenester.
Foto/ill.:
Colorbox

Hovedinnhold

Hva må du gjøre?

Mandag 15. november kl. 12 slo UiB på krav om tofaktor-pålogging på de fleste IT-tjenestene på UiB. 

Når du logger inn på en av tjenestene på UiB etter 15. november, vil du få beskjed om at du må sette opp tofaktor-pålogging.

  • Dette gjør du ved å velge autentiseringsmetode.
  • Vi anbefaler at du bruker Authenticator-app på mobiltelefonen. 

Etter 14 dager (fra ca. 1. desember) blir det obligatorisk med tofaktor-pålogging. Da får du ikke logget på UiB sine tjenester før du har satt opp tofaktor-pålogging.

Eksamen

Krav om tofaktor-pålogging blir slått av når du har eksamen. Dette gjelder også for hjemmeeksamen og andre vurderingsformer andre vurderingsformer med levering i Inspera Assessment. Merk at obligatoriske innleveringer, f.eks. i Mitt UiB, ikke blir unntatt.

Hvorfor gjør vi dette nå?

Det er stadig økende trusler mot IT-sikkerheten. UiB ønsker å forebygge alvorlige sikkerhetshendelser slik vi har sett ved andre norske universiteter og offentlige institusjoner de siste månedene. Konkrete trusselvurderinger viser at det er nødvendig å øke sikkerheten raskt.

Brukernavn og passord på avveie representerer en stor sårbarhet. Tofaktor-pålogging er et av de mest effektive sikkerhetstiltakene vi har.

Informasjon og hjelp