Hjem
Studentsider

Betaling av semesteravgiften

Alle studenter ved Universitetet i Bergen (UiB) må hvert semester betale semesteravgift til Sammen (Studentsamskipnaden på Vestlandet).

Betal med kort eller Vipps

Semesteravgift for våren 2020 betaler du på semesteravgift.uib.no. Du kan betale med kort eller Vipps. Du vil også finne lenke til betalingstjenesten på forsiden på Studentweb.

Betalingen blir regstrert i Studentweb rett etter at du har betalt.

Beløp

Semesteravgiften er 590 NOK. Dette inkluderer en frivillig støtte til studentorganisasjonen SAIH (www.saih.no) sitt arbeid for utdanning i det sørlige Afrika og Latin-Amerika. Studentenes interesseorganisasjon oppfordrer alle studenter til å støtte SAIH, men hvis du ikke ønsker det, haker du vekk dette alternativet og betaler 550 NOK.

Frister 

  • Høstsemesteret fra uke 25 til 1. september
  • Vårsemesteret fra uke 50 til 1. februar

Spørsmål om betalingen?

Dersom du for eksempel har permisjon, du studerer ved flere studiesteder eller vil søke om tilbakebetaling av semesteravgiften, finner du svar på det under.

Student ved flere studiesteder?

Betal til det studiestedet du oppholder deg mest
Du trenger bare å betale semesteravgift ved ett studiested, selv om du studerer ved flere. Hovedregelen er at du betaler til studiestedet der du oppholder deg dette semesteret.

Betalt til et annet studiested?
Dersom du betaler semesteravgiften ved et annet studiested, må det registreres ved UiB.

Send en e-post til semesteravgift@uib.no med dokumentasjon på at du har betalt semesteravgifta innen fristen, for at betalingen skal bli registrert av UiB. Eksempel på dokumentasjon er skjermbilde fra nettbank eller Studentweb.

Frister for innsending av dokumentasjon og betaling

  • Høst: 1. september
  • Vår: 1. februar

Kan du benytte deg av Sammen sine tjenester?
Studenter som ikke betaler semesteravgiften til Sammen gjennom UiB, får ikke gyldig semesterbevis fra UiB. Du kan fremdeles benytte deg av Sammen sine tilbud om du har betalt semesteravgift til et av følgende studiesteder eller benytte deg av deres besøksordning om du har betalt semesteravgift til en av følgende studentsamskipnader.

Semesteravgift ved permisjon

Du skal ikke betale semesteravgift eller bekrefte utdanningsplan for semester du har fått innvilget permisjon.

Unntaket er dersom du har fødselspermisjon,da kan du velge å betale og registrere deg dersom du ønsker.

Refusjon av semesteravgiften og støtte til SAIH

Du kan søke om refusjon av semesteravgiften dersom du har:

  1. betalt semesteravgifta og likevel ikke skal studere ved UiB dette semesteret. Da må du enten         
    - melde fra om at du har sluttet på studieprogrammet og sørge for at eventuelle undervisnings- og vurderingsmeldinger er trukket
    - eller ha innvilga permisjon innen 1. september/1. februar.
  2. betalt semesteravgifta til et annet lærested.

Send søknad med begrunnelse og til semesteravgift@uib.no 

Legg ved:

  • kontonummeret ditt
  • dokumentasjon på at semesteravgiften er betalt (semesterkvittering eller bankutskrift) (dersom du har betalt til et annet lærested)

Refusjon av støtte til SAIH

Har du allerede betalt til SAIH og ønsker pengene tilbake, må du fylle ut SAIH sitt refusjonsskjema.

Opplever du problemer med å betale på semesteravgift.uib.no?

Beskriv problemet og send til semesteravgift@uib.no. Legg gjerne ved en skjermdump om du har.