Betaling av semesteravgiften
Alle studenter ved Universitetet i Bergen (UiB) må hvert semester betale semesteravgift til Sammen (Studentsamskipnaden på Vestlandet).
Hovedinnhold
Semesteravgiften betaler du på semesteravgift.uib.no. |
Betal med kort eller Vipps
Du kan betale med
- Kort: Visa, MasterCard, American Express, JCB, Diners, Maestro, Dankort, Visa/Dankort
- Vipps
Hvem skal betale semesteravgift?
- Alle som studerer på UiB skal betale semesteravgift hvert semerster.
Unntak:
- Flere studiesteder: Dersom du studerer ved flere studiesteder, skal du kun betale til det som er ditt hovedstudiested dette semesteret. Betaler du til et annet studiested, skal du sende kvittering til UiB. Finn ut hvordan under Må jeg betale hvis jeg studerer andre steder?
- Permisjon: kun når du har foreldrepermisjon kan du velge om du vil betale. Finn ut mer om permisjon og betaling.
- PhD-kandidater
Beløp
Merk at Sammen har økt semesteravgiften, og den vil nå være på kr 690 (inkl. bidrag til SAIH). Semesteravgiften dekker en rekke av Sammen sine velferdstilbud. Semesteravgiften består av to deler:
- 650 NOK av semesteravgiften går til Sammen og er obligatorisk å betale hvert semester. Sammen jobber for at alle studenter skal ha tilgang til en rekke ulike velferdstilbud.
- 40 NOK er støtte til studentorganisasjonen SAIH sitt arbeid for å fremme utdanning i Asia, Afrika og Latin-Amerika. Studentenes interesseorganisasjon oppfordrer alle studenter til å støtte SAIH. Dette beløpet kan du velge om du vil betale eller ikke.
Studentweb
Semesteravgiften blir registrert som betalt i Studentweb rett etter at du har betalt. Du vil også finne lenke til betalingstjenesten på forsiden på Studentweb.
Når skal du betale semesteravgift?
- Høstsemesteret: fra 1. juli. Siste frist er 1. september
- Vårsemesteret: fra 15. desember. Siste frist er 1. februar
Spørsmål om betalingen?
Dersom du for eksempel har permisjon, du studerer ved flere studiesteder eller vil søke om tilbakebetaling av semesteravgiften, finner du svar på det under.
Må jeg betale hvis jeg studerer andre steder?
Betal til det studiestedet du oppholder deg mest
Du trenger bare å betale semesteravgift ved ett studiested i Norge, selv om du studerer ved flere. Hovedregelen er at du betaler til studiestedet der du oppholder deg dette semesteret, eller der du tar flest studiepoeng dette semesteret. Har du et utvekslingsopphold i utlandet skal du likevel alltid betale til UiB.
Betalt til et annet studiested?
Dersom du betaler semesteravgiften ved et annet studiested i Norge, må det registreres ved UiB.
Registrer at du har betalt semesteravgift til et annet studiested gjennom skjemaet i UiBhjelp. Her må du laste opp dokumentasjon på at du har betalt semesteravgiften innen fristen. Eksempel på dokumentasjon er skjermbilde fra nettbank eller Studentweb.
Frister for innsending av dokumentasjon og betaling
- Høst: 1. september
- Vår: 1. februar
Kan du benytte deg av Sammen sine tjenester?
Studenter som ikke betaler semesteravgiften til Sammen gjennom UiB, får ikke gyldig semesterbevis fra UiB. Du kan fremdeles benytte deg av Sammen sine tilbud om du har betalt semesteravgift til et av følgende studiesteder eller benytte deg av deres besøksordning om du har betalt semesteravgift til en av følgende studentsamskipnader.
Hvorfor får jeg opp 'ingen utestående faktura'?
Det kan være flere årsaker at du ikke får opp en faktura på semesteravgift.uib.no.
1) Du vil ta enkeltemner, men har ikke fått plass ennå eller søknadsfrist er ikke utløpt enda. Faktura vil dukke opp når emnet er klart. Les mer om opptak til enkeltemner her.
2) Du er ph.d.-kandidat og trenger ikke å betale semesteravgift. Kontakt fakultetet ditt dersom du mener du skal betale semesteravgift.
3) Du har allerede betalt.
4) Du har ikke aktiv studierett for semesteret. Studieretten din må opprettes eller forlenges. Deretter kan du betale semesteravgift og semesterregistrere deg. Dersom du fortsatt ikke får betale avgiften, kontakt fakultetet ditt.
5) Du er for tidlig ute. Semesterbetalingen er ikke åpnet ennå for semesteret.
6) Du har fritak for semesteravgift.
7) Du har betalt til annet studiested og dette er allerede registrert.
Må jeg betale hvis jeg drar på utveksling i utlandet?
For ikke å miste retten din til å studere ved UiB må du betale semesteravgift og bekrefte utdanningsplanen din ved UiB de semestrene du er på utveksling.
Jeg skal ha permisjon. Hva med semesteravgift da?
Du skal ikke betale semesteravgift eller semesterregistrere deg for semester du har fått innvilget permisjon.
Unntaket er dersom du har foreldrepermisjon, da kan du velge å betale og registrere deg dersom du ønsker.
Hvordan søker jeg om refusjon av semesteravgiften?
Du kan søke om refusjon av semesteravgiften dersom du har:
- betalt semesteravgiften og likevel ikke skal studere ved UiB dette semesteret. Da må du innen fristen 1. september/1. februar enten:
- melde fra om at du har sluttet på studieprogrammet og sørge for at eventuelle undervisnings- og vurderingsmeldinger er trukket
- eller ha innvilget permisjon - betalt semesteravgiften til et annet lærested.
Send søknad om refusjon av semesteravgift gjennom søknadskjema i UiBhjelp.
Frist: 1. september for høstsemesteret og 1. februar for vårsemesteret.
Legg ved:
- kontonummeret ditt
- dokumentasjon på at semesteravgiften er betalt (semesterkvittering eller bankutskrift) (dersom du har betalt til et annet lærested)
Refusjon av støtte til SAIH
Har du allerede betalt til SAIH og ønsker pengene tilbake, kan du fylle ut SAIH sitt refusjonsskjema.
Hvem skal ikke betale semesteravgift?
De fleste ph.d.-kandidater og innreisende utvekslingsstudenter skal ikke betale semesteravgift. Heller ikke om du har permisjon (med unntak av foreldrepermisjon)
Studenter som studerer ved flere studiesteder i Norge trenger kun å betale til ett studiested (se over).
Hvordan kan jeg dokumentere at jeg har betalt semesteravgift?
Last ned og installer studentbevisappen. Appen er UiB sin offisielle semesterkvittering og studentbevis, les mer her.
Dersom du ikke vil benytte studentbevisappen, er studentkortet ditt gyldig studentbevis sammen med kvittering fra bank.
Du mottok en kvittering på e-post når du betalte semesteravgiften. Kvitteringen ble sendt til den e-postadressen du er registrert med hos UiB når du betalte. Sjekk søppelpost hvis du ikke finner kvitteringen din.
Dersom du skal sende bekreftelse på studentstatus til f.eks. NAV eller andre instanser kan du bruke:
•Skjermbilde av studentbevisappen.
•Skjermbilde av forsiden på Studentweb (der det står at du har betalt og registrert deg).
•Kvitteringen du mottok på e-post (se ovenfor).
•Bokføringsbilag eller kontoutskrift fra banken.
Jeg vil ta enkeltemner. Når betaler jeg?
For å kunne være en enkeltemnestudent, må du registrere deg i Studentweb og betale semesteravgift. Du må betale semesteravgift innen 1. september. Les om opptak og frister her.
Problemer med å betale på semesteravgift.uib.no?
Beskriv problemet og send en henvendelse på UiBhjelp. Legg gjerne ved en skjermdump om du har.