Hva mener vi med «undervisning»?
Sammen med professor Astrid Gynnild inviterer vi til en samtale om begreper og praksis, og hvordan workshopmodellen bidrar til utforskende undervisning.
Hovedinnhold
Kaffe og te serveres 09:00, og samtalen starter 09:15.
Hva mener vi egentlig med «undervisning»? Og hvordan kan vi som utdannere best forberede våre studenter på fremtiden? Ofte snakker vi forbi hverandre. Kanskje er vi redde for ikke å gjøre de «riktige tingene». I denne frokostsamtalen løfter vi frem behovet for pedagogiske begrepsavklaringer i høyere utdanning. Hva betyr det å ha en utforskende tilnærming til undervisning og læring? Hva innebærer det å bevege seg fra forelesninger til å bli fasilitatorer for andres læring? Utgangspunkt for samtalen er Astrid Gynnilds utvikling og implementering av workshopmodellen, en åpen modell for emnedesign og aktiv læring som anvendes i de profesjonsorienterte fagene i MCB.
Astrid Gynnild er professor i medievitenskap ved UiB og påtroppende programrådsleder for journalistikk-utdanningene i MCB. Fra høsten leder hun også masterprogrammet i undersøkende journalistikk. Hun forsker for tiden på samfunnsmessige implikasjoner av teknologiske og pedagogiske nyvinninger. Hun har bred erfaring med studenter i forskning og tverrfaglig samskaping, blant annet fra ViSmedia-prosjektet.
Les mer om Astrid og undervisning.
Hver onsdag ønsker SV-fakultetet alle ansatte og studenter velkommen til spennende diskusjoner i SV-bygget! Akademisk Morgenkaffe er en uformell arena hvor en av fakultetets forskere blir invitert til å presentere arbeidet sitt i samtale med dekanen og publikum. Vi kan love en god start på dagen med noe varmt i koppen, faglig påfyll og diskusjoner, enten du er ansatt eller student! Akademisk Morgenkaffe er en gyllen anledning til å bli kjent med forskningen som gjøres på fakultetet, og for å starte samtaler på tvers av instituttene.
Les mer om Akademisk Morgenkaffe, og se kommende arrangementer her.
