Hjem
UiB Tjenesteutvikling
UiB Tjenesteutvikling

Tjenesteinnovasjonsprogrammet

Tjenesteinnovasjonsprogrammet er et utviklingsprogram for administrativt ansatte på UiB.

Tjenesteinnovasjonsprogrammet
Foto/ill.:
Ill. UiB

Hovedinnhold

UiB Tjenesteutvikling skal sikre fornyelse og utvikling av de administrative tjenestene og gi enda bedre støtte til UiBs kjerneoppgaver. For å nå disse målene trenger vi en ny tilnærming til problemløsning, innovasjon og endring. I tråd med det tilbyr vi Tjenesteinnovasjonsprogrammet til administrativt ansatte ved UiB. 

Tjenesteinnovasjonsprogrammet består av tre samlinger over en periode på tre måneder, totalt seks hele dager. I tillegg kommer mellomarbeid. I løpet av denne perioden vil du som deltaker få mulighet til å: 

  • Prøve hvordan det er å utvikle en tjeneste i en helhetlig, strukturert og veiledet prosess. 
  • Lære nye verktøy og metoder som kan brukes til å utvikle administrative tjenester. 
  • Delta på godt organiserte samlinger med høy kvalitet på det faglige innholdet.  
  • Arbeide med reelle problemstillinger fra UiB knyttet til tjenesteinnovasjon.
  • Lære om samarbeidsteknikker og jobbe sammen med ansatte fra andre deler av organisasjonen.

Programmet skal fungere som et kompetansehevingstiltak for administrativt ansatte og i denne utgaven vil vi involvere tidligere TIP-deltagere som sparringspartnere i løpet av opplæringen. Dette gjør vi for å bygge videre på kompetansen som eksisterer, og for koble de innovative kreftene i organisasjonen. 

Deltagerne vil jobbe gruppevis med en felles problemstilling som den enkelte deltager skal finne en løsning på ved sin egen enhet. 

 

Om samlingene

Samling 1 - FORSTÅ

3. mars - 4. mars

Samling 2 - SKAPE

31.mars - 1. april

Samling 3  - LEVERE

6. mai - 7. mai

Første samling vil gi den teoretiske rammen for programmet, og en introduksjon til sentral metodikk innen innovasjonsprosesser. 

Allerede første dag vil deltagerne jobbe praktisk med konkrete problemstillinger.  

Mellom samling 1 og 2 vil deltakerne innhente innsikt knyttet til konkrete problemstillinger. Deltagerne vil også bli koblet med tidligere programdeltagere som fungerer sparringspartnere gjennom programperioden.

 

Under andre samling vil deltakerne jobbe konkret med valgt problemstilling som skal løses ved bruk av innovasjonsmetodikk. 

Deltagerne skal gjennom disse to dagene utvikle ekte løsninger på ekte problemer basert på innsikt deltagerne har hentet inn fra ansatte eller studenter (brukere).  

Mellom samling 2 og 3 vil deltakerne teste ut sine løsningsforslag på de som skal bruke tjenesten/motta støtten.

 

I siste samling skal deltagerne ferdigstille sin prototype (løsning) og presentere denne for nøkkelpersoner på universitetet. 

 Deltakerne vil også reflektere rundt bruken av det de har lært i hverdagen og sin egen rolle som endringsambassadør.
 

Deltagerne blir i etterkant en del av sitt UiB sitt Tjenesteutviklingsmiljø og medlemmer av UiB Tjenesteutvikling sin Alumni-kanal.

Forventninger etter deltagelse

Deltagere er ønsket inn som aktive medlemmer av UiB tjenesteutviklingsmiljø. Etter fullført program blir de koblet på UiB Tjenesteutvikling sitt Team gjennom en egen Alumni-kanal, samt Tjenesteutviklingsforum.

Søknadsprosessen

Det er leder som nominerer deltakere til programmet. Ta kontakt med din nærmeste overordnede dersom du ønsker å delta.  

Ledere nominerer kandidater til Tjenesteinnovasjonsprogrammet via dette skjemaet.. Nominasjonsfrist er 31. januar 2025. 

Alle som blir valgt ut til å delta på programmet vil bli kontaktet av programkomiteen.