Hjem
UiB Tjenesteutvikling
Kompetanseutvikling

KI Kompetanseløft

I 2025 vil UiB gi alle teknisk-administrativt ansatte en grunnopplæring i kunstig intelligens. KI Kompetanseløft er et opplæringstilbud bestående av tre moduler som trinnvis bygger opp kompetanse og ferdigheter i bruk av kunstig intelligens i kontekst av egen arbeidshverdag.

Illustrasjon av en KI-assistent
Foto/ill.:
Elisabeth Nesheim

Hovedinnhold

Hva er KI kompetanseløft?

KI Kompetanseløft er et opplæringstilbud fra universitetsdirektøren/UIB rettet mot alle teknisk-administrative ansatte ved universitetet. Målet er å styrke forståelsen av kunstig intelligens (KI) og hvordan KI-verktøy kan brukes som støtte i arbeidshverdagen. Tilbudet er aktivitetsbasert og består av tre moduler, hver med en kort lansering, en egenstyrt nettkurs-modul og etteraktiviteter som kan gjennomføres individuelt, i enhetene eller i felles kollokvier og læringsverksted.

Hvorfor gjør vi dette nå?

KI er i rask utvikling og påvirker allerede mange deler av samfunnet – også universitetssektoren. For å sikre at universitetet utnytter mulighetene KI gir på en trygg, effektiv og etisk måte, trenger alle ansatte grunnleggende forståelse av hva KI er – og hva det ikke er. Dette kompetanseløftet skal bidra til at ansatte kjenner til hvilke KI-verktøy som er i bruk ved universitetet, og hvordan disse kan brukes som assistenter i ulike arbeidsoppgaver.

Hvordan skal løftet gjennomføres?

KI Kompetanseløft består av tre moduler som trinnvis bygger opp kompetanse og ferdigheter i bruk av kunstig intelligens blant teknisk-administrative ansatte ved universitetet. Hver modul starter med en kort lansering som gir oversikt og inspirasjon, etterfulgt av et nettkurs som gir grunnleggende kunnskap. Deretter følger etteraktiviteter som gir rom for refleksjon og praktisk utforsking – enten alene, i fagmiljøet eller i tverrfaglige kollokvier. Tilbudet er fleksibelt og tilpasset en travel arbeidshverdag, og skal gjøre det enkelt å lære, dele og ta i bruk KI i praksis.

Illustrasjon av tre moduler i KI Kompetanseløft
Foto/ill.:
Elisabeth Nesheim

Modul 1: Grunnkompetanse i KI

Første modul gir en innføring i hva KI er, og hva det ikke er. Her lærer deltakerne om KI-historie, teknologi, bruksområder, risiko og etiske hensyn. Det gis en introduksjon i KI-verktøy i bruk ved universitetet – med særlig vekt på Copilot – og hvordan man gir gode instrukser til KI. Målet er å gjøre ansatte trygge nok til å begynne å utforske KI i egen arbeidshverdag.

Modul 2: Fra forståelse til ferdigheter

I denne modulen går deltakerne fra grunnleggende forståelse til å utvikle praktiske ferdigheter i bruk av KI. 
Modul 2 starter med et kort nettkurs som gir innsikt i hvordan man lager gode og presise instrukser, og hvilke typer oppgaver KI egner seg til – med mange eksempler fra teknisk-administrativt arbeid  ved UiB. Det legges også vekt på når man bør være forsiktig med KI-bruk, med søkelys på personvern, datasensitivitet og bærekraft.
Et sentralt mål i modul 2 er å knytte læringen til den enkeltes arbeidsområde. Etteraktivitetene er derfor mer målrettet og praksisnære, og gir rom for å utforske hvordan KI kan støtte opp under egne oppgaver. Aktivitetene kan gjennomføres individuelt, i enhetene eller i temabaserte kollokvier, og skal bidra til å etablere praksisfellesskap på tvers av universitetet. 

Modul 3: Fra ferdigheter til forbedring

Tredje modul handler om å bruke den tilegnede kompetansen til å forbedre arbeidsprosesser i fellesskap. Gjennom praktiske aktiviteter identifiserer ansatte områder hvor KI kan bidra til smartere arbeidsflyt og bedre kollegastøtte. Arbeidet skjer i egne enheter og i større praksisverksted hvor målet er å identifisere og løse konkrete utfordringer i arbeidsflyten – sammen med kolleger.
Modul 3 handler om å forankre KI i praksis – ikke bare som et individuelt hjelpemiddel, men som en kollektiv ressurs for utvikling og forbedring.