Hjem
Universitetsbiblioteket
Skriveverksted på biblioteket

Skrivehøytid: Det er på høy tid å skrive!

Lurer du på hvordan du skal skrive semesteroppgaven ? Hvordan du skriver god og kreative akademiske tekster på norsk og engelsk? Hvordan du får mest ut av pensumlesningen? På Skrivehøytid kan vi hjelpe deg med å gi svar på alle spørsmål du måtte ha til det å skrive en akademisk oppgave.

Program for Skrivehøytid 2021
Program for Skrivehøytid 2021
Foto/ill.:
UiB

Hovedinnhold

Skrivehøytid er et nytt arrangement ved Bibliotek for humaniora hvor vi en hel dag setter oppgaveskriving i fokus, med ulike innlegg om skriving og studieteknikk, felles skriveøkter og mulighet for veiledning. Ta med penn, papir, laptop og skrivelyst.

Du har muligheten til:                                  

  • Å skrive på egen hånd 

  • Å få hjelp fra fagfolk og læringsassistenter 

  • Å bli kjent med biblioteket og få hjelp med litteratursøk 

  • Å delta på ulike korte workshoper som vil hjelpe deg med oppgaven du holder på med 

Ved hjelp av 25-minutters spredt utover dagen, og parallelle skrive- og veiledningsøkter, vil vi hjelpe studentene med å komme i gang med skrivingen, utvikle skriveferdigheter og studieteknikk, og avmystifisere skrivehåndverket. Vi vil tilby enkeltveiledning, verksteder i bruk av ulike referansestiler og fine avbrekk med yoga og andre velferdsaktiviteter.

 

Hele dagen: Ti-Still-og-Skriv verksted (Undervisningsrom 1, boktårnet)

Hele dagen blir det satt av eget rom og tid til skriveverkstedet: Ti-Still-og-Skriv (HUSK EGEN PC!)

I korte men intense skriveøkter på 25 minutter får du kjenne på positivt skrivepress fra skribentene rundt deg. Her er internett, mobil og snakk strengt forbudt. Kjenn hvordan lyden fra andres tasting og dyp felles konsentrasjon driver deg til å produsere mengder av tekst i korte intervaller. 

 

Program "Babelstuen" ved skranken kl. 10.00-12.30

 

10.00: Den lykkelige oppgaveskriver: Hvordan komme seg fra 0 til 5000 ord på to uker og ha det morsomt mens du skriver (Eirik Vassenden, LLE)

Professor i litteraturvitenskap, Eirik Vassenden, vil åpne dagen med å forsiktig plukke fra hverandre drømmen om lettkjøpt lykke og erstatte den med en tydelig forestilling om hvordan veien til den gode (eller den bedre) oppgaven er systematisk og ofte hardt arbeid – samt fravær av distraksjoner.

10.30: Lesing og annotering: Hvordan få mest ut av lesingen (Marthe Grønsveen, LLE)

Hvordan bør vi lese når målet er å bruke det vil leser til å produsere en god akademisk tekst? Dette innlegget handler om hva det vil si å lese aktivt og hvilke lesestrategier vi kan støtte oss til i arbeidet med akademisk tekstskaping. I tillegg ser vi litt på noen forskjeller mellom det å lese og annotere digitalt vs. på papir.

11.00: Oppgaveskriving og arbeidsrelevans (Ingvill Skjold-Thorkildsen, Sammen)

Hvordan kan du som student motiveres av å løfte blikket og se i meta-perspektiv på hvilke ferdigheter du utvikler i skriveprosessen? Hvordan kan du sette ord på egen kompetanse, og hva er sammenhengen mellom det du jobber med og hva du kan bidra med i arbeidslivet?

11.30: God engelsk i akademisk oppgaver (Kimberly Skjelde, IF)

Her vil du få innføring i hovedutfordringer i akademisk språkbruk i engelsk til bruk i oppgaveskrivingen. Hva er de mest vanlige språklige fellene man går i? Hvordan uttrykke seg på akademisk engelsk for å få frem dine poenger? Vi vil se på hva akademisk språk innebærer og hva som kan være viktig å huske når en skriver akademisk engelsk. Innlegget vil inkludere aktiv deltagelse og bruk av pc.

12.00: Studiemestring og psykisk helse (Øystein Sandven, Sammen)

Å få kontroll over studiene handler ikke bare om å lese, men også om planlegging, motivasjon, selvdisiplin, notatteknikker, øving og fritid. Sammen gir noen gode råd om hvordan du kan mestre en hektisk studiehverdag, og presenterer sitt tilbud innenfor studiemestring og psykisk helse.

12.30: Lunsjyoga med Randi Benedikte Brodersen (Undervisningsrom 1 i boktårnet)

Program "lab" i underetasjen kl. 13.00-15.00

13.00: Litteraturomtalen (Pål Steiner, UB)

Hvordan bygger du opp en god litteraturomtale? I denne workshopen ser vi nærmere på hvordan du presenterer og omtaler andres ideer, funn og diskusjoner for å underbygge dine egne tanker. Vi utforsker ulike måter å utvikle teksten som en samtale. 

13.30: Referanser i oppgaven (John-Wilhelm Flattun, UB)

Vi bruker alltid kilder og referanser i oppgavene våre, men hvordan organiserer vi og bruker vi de i teksten? I denne workshoppen går vi gjennom ulike måter å samle kildene og ser på hvordan vi setter dem inn i oppgaveteksten og litteraturlisten.

14.00: Verktøy for referansehåndtering - hva og hvorfor (Erik Arnesen, UB)

Det finnes ulike digitale verktøy for referansehåndtering. Hvilke finnes, og hvordan kan de hjelpe deg i oppgaveskrivingen.

14.30: Tips og triks med Microsoft Word  (John-Wilhelm Flattun, UB)

Veldig mange av oss bruker Word når vi skriver oppgavene våre, i denne workshoppen går vi gjennom noen praktiske tips og triks om hvordan Word kan best støtte skrivingen.

15.00: Spontanskrivning, kreativ akademisk skrivning og dialogisk (selv-) tilbakemelding (Randi Benedikte Brodersen, FoF)

Kom og prøv spontanskrivning. Da får du både effektiv skrivetræning og skriveglæde. Dyk ned i kreativ akademisk skrivning, og skriv et digt - da får du chancen til at udfolde dine poetiske talenter. Giv så dig selv og andre akkurat den form for konstruktiv og kærlig tilbagemelding som vi alle drømmer om at få. Da får du udviklet nye dialogiske evner. 

Vær velkommen til at medbringe en af dine egne tekster eller en tekst du er igang med eller en af dine akademiske yndlingstekster. Måske en banebrydende eller prisbelønnet tekst eller én med en helt special appel?

15:30: Pizza - ta deg et pizzastykke og feir en vel overstått skrivehøytid