Universitetsbiblioteket
Nettutstilling

"Hvalfart" til Bergens Museum, Nettutstilling

Spesialsamlingen ved Universitetsbiblioteket i Bergen, i samarbeid med Universitetsmuseet i Bergen, har laget nettutstillingen, "Hvalfart" til Bergens Museum, med unike bilder, kataloger og avisreportasjer fra «Den Internationale fiskeriudstilling", nå 150 år etter at den ble åpnet.

Den Internationale fiskeriudstilling i Bergen 1865

7. august er det 150 år siden «Den Internationale fiskeriudstilling i Bergen 1865» ble åpnet i Bergen Museums uferdige lokaler.

Hvalskjeletter, utstoppede delfiner og strilebåter, vårsild i «birketønder og aspetønder», slosild på sprit, håkjerringtran og tunfisktran fra Adriaterhavet, kulefisk fra «Ægypten» og «sælhundgarn»: På mindre enn ett år hadde driftige bergensere klart å organisere en imponerende utstilling med deltakelse fra rundt 20 land. Utstillingen var konsentrert om fiskeredskaper, båter og fiskeprodukter, og ble avsluttet med utdeling av diplomer og hedersbevisninger for de beste produkter i hver klasse. Til sammen deltok 474 utstillere med hele 2832 katalognummer. Utstillingen fikk stor oppmerksomhet i tidens presse, og utenlandske representanter sendte hjem utførlige rapporter fra begivenheten. Da utstillingen ble avsluttet 18. september var det løst ikke mindre enn 23.748 billetter, og dette i en by med 27.700 innbyggere!