Universitetsbiblioteket
Den Internasjonale Open Access-uken

Åpen forskning og norske vitenskapelige tidsskrift

Norske tidsskrift og bøker publiseres Open Access – hva betyr det for forskningen ved UiB? Bli med på seminar torsdag 22. oktober 10-11.30 på Bibliotek for humaniora, Haakon Sheteligs Plass 7.

oaweek

Universitetsbiblioteket inviterer til et formiddagsseminar om åpen vitenskap og åpen publisering.

Hva skjer med publisering innenfor humanistiske og samfunnsvitenskapelige fag når de nasjonale tidsskriftene går over til en åpen publiseringsmodell? Hva betyr Open Access for forskningspublisering på norsk?

Prorektor Anne Lise Fimreite åpner seminaret med fokus på åpen forskning ved UiB.

Ana Delgado er forsker ved Senter for vitenskapsteori, Det humanistiske fakultet. Hun vil snakke om åpen vitenskap som offentlig gode.

Nils Ivar Lahlum fra Universitetsforlaget vil snakke om at norske tidsskrift og bøker blir åpent tilgjengelig. Hva betyr Open Access for forskningspublisering på norsk?

Nordiske og internasjonale støtteordninger stiller krav til at publisert forskning skal være åpent tilgjengelig. Hvordan vil finansieringen av dette påvirke norsk som forskningsspråk? Hvordan legger Universitetsforlaget til rette for denne overgangen?

Dekan Margareth Hagen ved Det humanistiske fakultet vil gi en kommentar på overgang til Open Access for norske humaniora tidsskrift.

Jørn Jacobsen og Annika Suominen, redaktører for det nystartete åpne tidsskriftet innen strafferett, Bergen Journal of Criminal Law & Criminal Justice (BJCLCJ), vil snakke om erfaringer med tidsskriftet og hvorfor de valgte en åpen publiseringsmodell.

Arrangementet er gratis og åpent for alle. Vi spanderer kaffe.

I tillegg vil Universitetsbiblioteket står på stand og informerer om sine tjenester for åpen tilgang til forskningsresultater klokken 11-13 følgende dager:

mandag 19.10 – Realfagsbygget ved kantineområdet
onsdag 21.10 – Studentsenteret