Universitetsdirektørens kontor
Holbergprisen

Mesterklasse med Sheila Jasanoff: Technology and the Human Future

Technologies are not merely tools for achieving necessary ends but a vehicle through which humans articulate and implement visions of the future.

Illustrasjon Masterclass
Alex Wellerstein

Fem nordiske ph.d.-kandidater kommer til Bergen for å møte årets Holbergprisvinner, Sheila Jasanoff til en mesterklasse med temaet "Technology and the Human Future". Hver av deltakerene blir bedt om å holde en kort presentasjon knyttet til temaet og den litteraturen som Holbergprisvinner har valgt ut for arrangementet. Presentasjonene etterfølges av en åpen diskusjon og Q&A med publikum.

Se presentasjoner av deltakerne og mer utfyllende detaljer på de engelske arrangementsidene.

Sheila Jasanoff mottar Holbergprisen i 2022 for hennes fremragende forskning innen vitenskaps- og teknologistudier. Jasanoff er professor i vitenskaps- og teknologistudier (STS) ved John F. Kennedy School of Government, Harvard University. Hun er en pioner innenfor dette fagfeltet, som handler om hvordan vitenskap og teknologi påvirker samfunn, politikk og kultur – og motsatt.

Arrangementet er en del av Holberguken, som i år avholdes fra 7.juni til 10. juni.