Utdanning
Teatervitenskap

Teatersjef med teori i bagasjen

Kristian Seltun leder Trøndelag Teater, og har vært glad for ballasten fra teatervitenskapstudiene i Bergen.

– Det som er så flott med Bergen er at universitetet ligger midt i byen, som er akkurat passe stor. Da jeg var student brukte vi virkelig byen.

Seltun studerte blant annet teatervitenskap ved Universitetet i Bergen, og er i dag teatersjef ved Trøndelag teater.

Han har tidligere vært teatersjef ved både Teaterhuset Avant Garden og Black Box Teater i Oslo. Han forteller at fagbakgrunnen hans hadde spesielt mye å si for de jobbene, siden teateruttrykkene der var mer eksperimenterende, og det var nødvendig å sette stykkene inn i en faglig og teoretisk kontekst.

– I dag har den praktiske erfaringen større betydning for der jeg er, men det faglige er fortsatt med meg i sterk grad, sier han.

Gode minner fra Bergen
Kristian Seltun studerte i Bergen på 1990-tallet, og forteller at han har gode minner fra hele studentmiljøet.

– Jeg vanket mye sammen med folk som studerte sammenliknende politikk, og det er ikke det dummeste man kan gjøre. For min egen del handlet det også mye om å henge på BIT Teatergarasjen. Det var et helt fantastisk sted, sier han.

Teateret er en sosial kunst
I dag er utfordringen for teatersjefen først og fremst å lokke dyktige og profilerte regissører til Trondheim.

– Teater er for meg en typisk interessejobb, så jeg er veldig glad i jobben. Og scenekunsten er en særskilt sosial kunst, så jeg omgås mange og svært forskjellige mennesker. Det setter jeg stor pris på, sier Seltun.