Utdanning
Velg UiB

10 gode grunner til å velge UiB

UiB gir deg et fantastisk studentmiljø, dyktige undervisere og en utdanning som utfordrer deg og gir deg spennende jobbmuligheter.

Studenter i Bergen som hygger seg med is i solskinnet.
Studerer du i Bergen blir du en del av noe som er større. Du får undervisning av forskere som forsker på de viktigste spørsmålene i vår tid, og du blir en del av et godt studentmiljø.
Eivind Senneset

1. Få undervisning av forskere i verdensklasse

De som underviser ved Universitetet i Bergen er også forskere. Mange av disse er helt i verdenstoppen innen sine fagfelt. De forsker på viktige samfunnsspørsmål som terrorisme, klimaforandring og flyktninger.

2. Utdanning som gjør deg ettertraktet

Studieprogrammene våre utvikles i tråd med samfunn og arbeidsliv.

3. Skreddersy din egen grad og skill deg ut i mengden

Vi er et breddeuniversitet. Dette betyr at vi tilbyr utdanning på høyt nivå innen alle fagfelt. Du kan ta valgfag (valgfrie emner) fra andre fagfelt, og på den måten sette sammen en utdanning som ingen andre har. Dette gjør at du skiller deg ut i mengden når studiene er over og du skal søke jobb.

4. Reis på utveksling - uansett hva du studerer

Alle som studerer ved UiB kan reise på utveksling. Det betyr at du kan ta deler av graden din ved et universitet i utlandet, og på den måten lære et nytt språk, en ny kultur, og bli undervist i noe som ingen andre lærer.

5. Studerer du i Bergen - studerer du midt i byen

Vi er landets eneste universitet med hovedcampus midt i sentrum. Du vil derfor ha umiddelbar nærhet til lesesalen, matbutikken, utelivet , Brannkamper og resten av byen.

6. Bo med naturopplevelser i umiddelbar nærhet

Bergen er omgitt av fjord og fjell. Er du sliten etter lesningen, kan det faktisk være så lite som fem minutter gange til du er omgitt av naturen og på vei til et av de syv fjell.

7. Kom til et digitalt universitet

Universitetet i Bergen er ledende i Norge på digitalisering av utdanningen. Det betyr blant annet tilgang til digitalt pensum, rapporter og oppslagsverk.

8. Få landets beste studentvelferd

Studentsamskipnaden på Vestlandet (Sammen) er blitt kåret til landets beste. Sammen tilbyr alle studentvelferdstjenester, for eksempel bolig, kafe, trening og helse.

9. Besøk et av landets mest aktive kulturhus

På studentkulturhuset Kvarteret blir det hvert år gjennomført mer enn 1500 arrangement. Det betyr at du hver eneste dag året igjennom kan velge å gå på minst fire konserter, debatter, filmvisninger, quizer eller revyer.

10. Bli en del av noe større

Universitetet i Bergen fylte 75 år i 2021, men vi har røtter tilbake til 1825 da Bergen Museum ble stiftet. I 1946 ble vi opprettet som universitet, det andre i landet.