Norsk 1, 8. - 13. trinn
Norsk 1 retter seg mot deg som er lærer og ønsker undervisningskompetanse i norsk på 8. - 13. trinn. Opptaket er nå avsluttet for studieåret 2024-2025.
Hovedinnhold
Norsk 1, 8. - 13. trinn er en videreutdanning for lærere som går på deltid over ett år.
Studiet består av to emner på til sammen 30 studiepoeng og retter seg mot deg som ønsker undervisningskompetanse i norsk på ungdomstrinnet eller i videregående skole. Norsk 1 kan tas som de første 30 av de totalt 60 studiepoengene du trenger.
Norsk 1 inngår i den nasjonale videreutdanningsordningen Kompetanse for kvalitet og hovedopptaket går via skoleeier og Utdanningsdirektoratet. Deretter tar UiB opp nye søkere i lokalt suppleringsopptak, så lenge vi har ledige plasser, etter førstemann til møllen prinsippet.
Opptakskrav
For å få opptak til Norsk 1, 8.-13. trinn i hovedopptaket gjennom Utdanningsdirektoratet må du dokumentere at du fyller følgende opptakskrav:
- Godkjent lærerutdanning
- Er ansatt i skolen
Du som søker på ledige plasser i lokalt suppleringsopptak må du fortsatt dokumentere at du har godkjent lærerutdanning, men det er ikke et krav at du jobber i skolen akkurat nå og du trenger derfor ikke sende ved dokumentasjon på dette.
Det er ingen studieavgift på Norsk 1. Merk at du som søker plass via suppleringsopptaket ikke kan delta i stipend/vikarordning via Utdanningsdirektoratet.
Les mer om stipend/vikarordningen
Innhold i studiet
Norsk 1 gir erfaringsbasert innføring i litterære, språkvitenskapelige og fagdidaktiske spørsmål. Studiet består av to moduler, ett litterært emne og ett språklig emne, hvert på 15 studiepoeng:
- NORSK621 Nordisk litteratur 1: Tekstkunnskap og sjangerforståelse (høst)
- NORSK622 Nordisk språk 1: Moderne språk (vår)
Litteraturemnet har to hovedtema: tekstkunnskap og sjangerforståelse. Emnet skal gi kunnskap og kompetanse om norske og nordiske tekster i ulike sjangre fra 1900 og frem til i dag. Emnet tar opp grunnleggende litteraturteoretiske tilnærmingsmåter og analytiske redskaper for lesing og tolking.
I tillegg skal studenten utvikle ferdigheter i å bruke tekstkompetanse i egen undervisning. Dette innebærer at tekstene blir satt inn i en litteraturdidaktisk sammenheng der kjennskap til læreplaner og kompetansemål står sentralt. Arbeid med et bredt utvalg tekster danner utgangspunkt for refleksjon om tilpasset opplæring i norskfaget.
Språkemnet har tre hovedtema: grammatikk, språkbruk og andrespråkslæring. Studentene skal utvikle egen kunnskap og innsikt på det språkvitenskapelige området, og samtidig utvikle forståelse for hvordan egen språkkompetanse, innsikt i språket og innsikt i egne læringsprosesser kan bidra til å legge til rette for elevenes språklæring.
Sentrale fagdidaktiske moment er kjennskap til læreplaner, kompetansemål, undervisning i grunnleggende ferdigheter, tilpasset opplæring, vurdering av læringsutbytte, bruk av digitale verktøy i undervisningen og refleksjon omkring egen læringsprosess og egen undervisningspraksis.
Organisering og undervisning 2024-2025
Studiet går over to semestre, med to undervisningssamlinger hvert semester, som foregår fysisk ved UiBs campus i Bergen. Hver undervisningssamling går over to dager. I tillegg til samlingene vil det være nettbasert undervisning.
I høstsemesteret blir det gitt undervisning i litteraturemnet NORSK621, mens det i vårsemesteret blir undervist i språkemnet NORSK622.
Undervisningsplan høsten 2024:
- Digitalt oppstartsmøte: Mandag 19. august kl. 1215-1400
- Samling 1: Mandag- tirsdag 16. - 17. september, begge dager kl. 0915-1530
- Samling 2: Mandag-tirsdag 28. - 29. oktober, begge dager kl. 0915-1530
Undervisningsplan med samlingsdatoer/-tider for våremnet kommer.
Eksamen høsten 2024:
NORSK 621: Digital, skriftlig hjemmeeksamen 6 timer: Tirsdag 26. november kl. 0900 - 1500
Eksamen våren 2025:
NORSK 622: Digital, skriftlig hjemmeeksamen over 7 dager. Datoer kommer.