Etter- og videreutdanning
Videreutdanning for lærere

Engelsk 2, 8. - 13. trinn

Engelsk 2 er et videreutdanningstilbud deg som er lærer og ønsker undervisningskompetanse i engelsk på 8. - 13. trinn.

Engelsk 2, 8. - 13. trinn - videreutdanning for lærere ved UiB
Engelsk 2, 8. - 13. trinn retter seg mot deg som har 30 studiepoeng i engelsk fra før og ønsker å bygge på til 60 studiepoeng og få undervisningskompetanse i engelsk for videregående skole.
Colourbox

Norge trenger flere kvalifiserte engelsklærere! Engelsk 2, 8. - 13. trinn er en videreutdanning på deltid over ett år, som består av to emner på til sammen 30 studiepoeng. Engelsk 2 retter seg mot deg som allerede har Engelsk 1 eller tilsvarende 30 studiepoeng i engelsk og ønsker å styrke undervisningskompetansen din for undervisning på ungdomstrinnet eller i videregående skole.

Engelsk 2 inngår i den nasjonale videreutdanningsordningen Kompetanse for kvalitet og hovedopptaket går via skoleeier og Utdanningsdirektoratet.

Opptakskrav

For å få opptak til Engelsk 2, 8.-13. trinn gjennom Utdanningsdirektoratet er det et krav at du har godkjent lærerutdanning og er ansatt i skolen. Du må også dokumentere at du har Engelsk 1 eller tilsvarende 30 studiepoeng fra tidligere, for eksempel engelsk som en del av lærerutdanningen din.

Dersom du søker på ledige plasser i lokalt suppleringsopptak krever vi fortsatt at du kan dokumentere godkjent lærerutdanning og 30 studiepoeng i engelsk, men det er da ikke et krav at du jobber i skolen akkurat nå.

Innhold i studiet

God engelskundervisning krever faglig trygge og reflekterte lærere som kan bruke forskningsbasert kunnskap til å utforske og utvikle egen praksis.

De tre kjerneelementene i den nye læreplanen for engelsk uttrykker hva som er mest sentralt i faget og viser samtidig hva som trengs for å være en god engelsklærer. Derfor har vi valgt å la disse kjerneelementene med tilhørende kompetansemål danne utgangspunktet for kurset.

Kommunikasjon er selve hovedkjernen i faget. Elevene skal bli kompetente og trygge på å kommunisere via et bredt spekter av sjangre og kommunikasjonsformer, og det er viktig at du som lærer utvikler din egen kommunikative kompetanse og tekstkompetanse for å kunne legge til rette for dette. Vi legger derfor opp til at du som student på Engelsk 2 skal videreutvikle din språklige og tekstlige kompetanse gjennom presentasjoner, diskusjoner, variert tekstproduksjon i ulike medier og deltagelse i vurderingssituasjoner.

Kjerneelementet Språklæring krever at engelsklæreren har god kjennskap til språket som struktur, teorier om språklæring og flerspråklighet og kan legge til rette for elevers bruk av språklæringsstrategier og refleksjon rundt egen språklæring. Du skal derfor få prøve ut strategier for å fremme egen språklæring, og utforske tilnærminger til flerspråklighet og språklæring i eget klasserom.

Kjerneelementet Møte med engelskspråklige tekster er sentralt i forhold til utvikling av interkulturell kompetanse. Gjennom møter med et bredt og variert spekter av tekster (skriftlige, muntlige, multimodale tekster som noveller, dikt, artikler, filmer, musikk m.m.) skal du arbeide med sosiale og politiske problemstillinger fra ulike kontekster og samfunnsforhold. I lys av teori skal du reflektere over- og utforske hvordan elevenes interkulturelle kompetanse kan utvikles gjennom møter med tekst og drøfte hvordan kritisk tenkning kan fremmes i engelskklasserommet. Tekstene skal også drøftes i et bredere danningsperspektiv og åpne for innsikt og refleksjoner knyttet til de tverrfaglige temaene demokrati og medborgerskap og folkehelse og livsmestring

Vurdering er et viktig aspekt av fagdidaktikken og vil være et tema gjennom hele Engelsk 2-studiet. Du vil få opplæring både i å formulere kjennetegn på måloppnåelse, gi elever læringsfremmende underveisvurdering og bidra til å sikre gyldig og rettferdig sluttvurdering i engelskfaget.

Organisering og undervisning

Engelsk 2 består av to emner, ENG623 i høstsemesteret og ENG624 i vårsemesteret. Se hele emnebeskrivelsen for hvert emne:

Engelsk 2 kombinerer nettundervisning med tre samlinger (fysisk) per semester. Hver samling går over to dager. Den nettbaserte undervisningen foregår via UiBs læringsplattform Mitt UiB og vi legger opp til studentaktiv læring ved hjelp av læringsressurser som video, podkast, diskusjonsforum og nettbaserte seminarer.

Undervisning blir gitt som forelesninger, student aktiviteter og innleveringer som blir utarbeidet i timene.

Undervisning og læringsaktiviteter sikter mot å utvikle din språklige, kommunikative og tekstlige kompetanse som engelsklærer. I tillegg skal studiet gi innsikt i didaktiske problemstillinger og gi studentene anledning til å diskutere hvordan teori og praksis henger sammen gjennom arbeid med case-studier og refleksjon rundt egne praksiserfaringer.