Hjem
Lektorutdanning

Partnerskolesamarbeid

Universitetet i Bergen og 25 skoler i Bergen og omegn tegnet nye partnerskoleavtaler i januar 2018. Avtalene varer til 2020 og har som mål å gjøre kvaliteten på studentenes praksis enda bedre. Dette gjøres ved at UiB og skolene har et tett samarbeid om praksiskomponenten i lærerutdanningen, og ved at samarbeidet er en arena for forskning- og utviklingssamarbeid.

Hovedinnhold

Partnerskolesamarbeid 2018-2020

Gjennom partnerskoleavtalen får lærerutdanningen ved UiB et nært forhold til praksisfeltet og får oppdatert kjennskap til det som rører seg i skolen. Sammen med representanter fra skolene blir det lettere å utvikle en kvalitativ god og relevant praksisopplæring for studentene.

Partnerskoler:

Ungdomsskoler        Videregående skoler
Blokkhaugen skoleAmalie Skram videregående skole
Fjell ungdomsskuleAskøy videregående skole
Holen skoleBergen katedralskole
Kjøkkelvik skoleDanielsen videregående skole
Kleppestø ungdomsskoleLaksevåg videregående skole
Nore Neset ungdomsskuleMetis videregående skole
Olsvik skoleNordahl Grieg videregående skole
Ortun skoleOlsvikåsen videregående skole
Osterøy ungdomsskuleOs gymnas
Tranevågen ungdomsskuleSandsli videregående skole
Ytrebygda skoleSotra videregående skole
 St. Paul gymnas
 Stend videregående skole
 Årstad videregående skole

Invitasjonsbrev fra UiB, desember 2017.

Eksempel på partnerskoleavtale

Partnerskolesamarbeid 2015-2017

Partnerskapsavtalene mellom skolene og UiB har et omfang på tre år. Fokus for samarbeidet er studentenes læringsutbytte i praksis og et felles mål om å stadig kunne tilby en bedre praksisopplæring for UIBs lærerstudenter. Skolene og UiB skal i fellesskap bli enige om hvordan det konkrete samarbeidet skal utvikles, men UiB forplikter seg til å invitere til årlige samlinger.

Partnerskoler:

Holen skole
Kjøkkelvik skole
Ortun skole
Rothaugen skole
Rå skole
Ytrebygda skole

Amalie Skram videregående skole
Askøy videregående skole
Bergen katedralskole
Danielsen videregående skole
Langhaugen videregående skole
Laksevåg videregående skole
Nordahl Greig videregående skole
Olsvikåsen videregående skole
Os gymnas
Sotra videregående skole
St. Paul gymnas

Partnerskolesamarbeid 2012 

 Kjerneelementer i partnerskapsmodellen

  • Partnerskapsmodellen har flere nivå for samarbeid:
    • Samarbeid mellom UiB og skoler
    • Samarbeid mellom skoleeier og UiB
  • Et partnerskap mellom UiB og skoler skal være basert på en samarbeidskultur mellom likeverdige parter med felles ansvar for profesjonsutvikling og praksis i UiBs lærerutdanning
  • Partnerne har gjensidig ansvar og plikter i relasjon til hverandre

Organisering

  • Skolene forplikter seg til å motta mellom fire og seks studenter i praksis hvert semester
  • Til hvert partnerskap tilknyttes en teamleder fra UiB (pedagog) som har spesielt ansvar for oppfølging 
    • Faste møtepunker
      • Veiledermøter på skolen
      • Før- og etterpraksismøter
      • Kontaktmøter for partnerskapene
      • Seminarer
    • På hver skole skal det være en koordinator som har ansvar for oppfølging av veilederne og for kommunikasjon med UiB

Hvorfor partnerskap?

  • Bedre samarbeid og kommunikasjon
  • Bedre praksisopplæring
  • Heving av skolens faglige kompetanse gjennom FOU-virksomhet i samarbeid med UiB
  • Tettere samarbeid mellom skoleslagene i tråd med Kunnskapsløftet
  • Tilbud om veilederkurs

Mer informasjon om rammene rundt modellen kan finnes i følgende lenker:

 

Gjennom partnerskoleprosjektet, har vi et særlig tett samarbeid med følgende skoler:

Amalie Skram videregående skole

Askøy Videregående skole

Bergen katedralskole

Fana gymnas

Holen skole

Kjøkkelvik skole

Knarvik videregående skole

Nordahl Grieg videregående skole

Olsvikåsen videregående skole

Ortun skole

Os gymnas

Rothaugen skole

Rå skole

Sotra videregående skole

Ytrebygda skole

 

 

Pilotprosjekt 2007-2010

Universitetet i Bergen har utviklet en partnerskapsmodell, ”Partnerskap for profesjonsutvikling” for gjennomføring av undervisingspraksis og profesjonsutvikling. gjennom samarbeid knyttet til FOU-virksomhet og tilbud om etter og videreutdanning av lærere i skolen.

Denne modellen skal nå prøves ut. Målet er å etablere et bedre og tettere samarbeid mellom UiB, skolene og skoleeier om praksis i grunnutdanningen av lærere. Samtidig er målet med partnerskap å bidra til kompetanseheving på den enkelte skole og på UiB.

 Kjerneelementer i partnerskapsmodellen

  • Partnerskapsmodellen har flere nivå for samarbeid:
    • Samarbeid mellom skoler i partnerskapene
    • Samarbeid mellom UiB og skoler
    • Samarbeid mellom skoleeier og UiB
  • Et partnerskap mellom UiB og skoler skal være basert på en samarbeidskultur mellom likeverdige parter med felles ansvar for profesjonsutvikling og praksis i UiBs lærerutdanning
  • Partnerne har gjensidig ansvar og plikter i relasjon til hverandre

Organisering

  • Et skolepartnerskap består av 2-4 skoler (ungdoms- og videregående skoler) som til sammen utgjør et partnerskap. Prototypen på skolepartnerskap er 2 ungdomsskoler og 2 videregående skoler.
  • Skolene forplikter seg til å motta mellom fire og seks studenter i praksis hvert semester
  • Til hvert partnerskap tilknyttes en teamleder fra UiB (pedagog) som har spesielt ansvar for oppfølging 
    • Faste møtepunker
      • Veiledermøter på skolen
      • Før- og etterpraksismøter
      • Kontaktmøter for partnerskapene
      • Seminarer
    • På hver skole skal det være en koordinator som har ansvar for oppfølging av veilederne og for kommunikasjon med UiB

 Hvorfor partnerskap?

  • Bedre samarbeid og kommunikasjon
  • Bedre praksisopplæring
  • Heving av skolens faglige kompetanse gjennom FOU-virksomhet i samarbeid med UiB
  • Tettere samarbeid mellom skoleslagene i tråd med Kunnskapsløftet
  • Tilbud om veilederkurs

Mer informasjon om rammene rundt modellen kan finnes i følgende lenker:

 

Partnerskoler 2007-2010

Skolepartnerskap 1:

International School of Bergen og Tertnes videregående

Skolepartnerskap 2:

Bergen katedralskole, Bjørgvin og Rothaugen

Skolepartnerskap 3:

Olsvikåsen, Kjøkkelvik, Ortun og Sotra

Skolepartnerskap 4:

Os gymnas, Ytrebygda og Rå