Partnerskolesamarbeid
Universitetet i Bergen og 25 skoler i Bergen og omegn tegnet nye partnerskoleavtaler i januar 2018. Avtalene varer til 2020 og har som mål å gjøre kvaliteten på studentenes praksis enda bedre. Dette gjøres ved at UiB og skolene har et tett samarbeid om praksiskomponenten i lærerutdanningen, og ved at samarbeidet er en arena for forskning- og utviklingssamarbeid.
Hovedinnhold
Partnerskolesamarbeid 2018-2020
Gjennom partnerskoleavtalen får lærerutdanningen ved UiB et nært forhold til praksisfeltet og får oppdatert kjennskap til det som rører seg i skolen. Sammen med representanter fra skolene blir det lettere å utvikle en kvalitativ god og relevant praksisopplæring for studentene.
Partnerskoler:
Ungdomsskoler | Videregående skoler |
Blokkhaugen skole | Amalie Skram videregående skole |
Fjell ungdomsskule | Askøy videregående skole |
Holen skole | Bergen katedralskole |
Kjøkkelvik skole | Danielsen videregående skole |
Kleppestø ungdomsskole | Laksevåg videregående skole |
Nore Neset ungdomsskule | Metis videregående skole |
Olsvik skole | Nordahl Grieg videregående skole |
Ortun skole | Olsvikåsen videregående skole |
Osterøy ungdomsskule | Os gymnas |
Tranevågen ungdomsskule | Sandsli videregående skole |
Ytrebygda skole | Sotra videregående skole |
St. Paul gymnas | |
Stend videregående skole | |
Årstad videregående skole |
Partnerskolesamarbeid 2015-2017
Partnerskapsavtalene mellom skolene og UiB har et omfang på tre år. Fokus for samarbeidet er studentenes læringsutbytte i praksis og et felles mål om å stadig kunne tilby en bedre praksisopplæring for UIBs lærerstudenter. Skolene og UiB skal i fellesskap bli enige om hvordan det konkrete samarbeidet skal utvikles, men UiB forplikter seg til å invitere til årlige samlinger.
Partnerskoler:
Holen skole
Kjøkkelvik skole
Ortun skole
Rothaugen skole
Rå skole
Ytrebygda skole
Amalie Skram videregående skole
Askøy videregående skole
Bergen katedralskole
Danielsen videregående skole
Langhaugen videregående skole
Laksevåg videregående skole
Nordahl Greig videregående skole
Olsvikåsen videregående skole
Os gymnas
Sotra videregående skole
St. Paul gymnas
Partnerskolesamarbeid 2012
Kjerneelementer i partnerskapsmodellen
- Partnerskapsmodellen har flere nivå for samarbeid:
- Samarbeid mellom UiB og skoler
- Samarbeid mellom skoleeier og UiB
- Et partnerskap mellom UiB og skoler skal være basert på en samarbeidskultur mellom likeverdige parter med felles ansvar for profesjonsutvikling og praksis i UiBs lærerutdanning
- Partnerne har gjensidig ansvar og plikter i relasjon til hverandre
Organisering
- Skolene forplikter seg til å motta mellom fire og seks studenter i praksis hvert semester
- Til hvert partnerskap tilknyttes en teamleder fra UiB (pedagog) som har spesielt ansvar for oppfølging
- Faste møtepunker
- Veiledermøter på skolen
- Før- og etterpraksismøter
- Kontaktmøter for partnerskapene
- Seminarer
- På hver skole skal det være en koordinator som har ansvar for oppfølging av veilederne og for kommunikasjon med UiB
- Faste møtepunker
Hvorfor partnerskap?
- Bedre samarbeid og kommunikasjon
- Bedre praksisopplæring
- Heving av skolens faglige kompetanse gjennom FOU-virksomhet i samarbeid med UiB
- Tettere samarbeid mellom skoleslagene i tråd med Kunnskapsløftet
- Tilbud om veilederkurs
Mer informasjon om rammene rundt modellen kan finnes i følgende lenker:
- Utlysningsbrev
- Partnerskap for profesjonsutvikling
- Rammeplan for PPU
- Emnebeskrivelse for praksis
- Praksisreglement
- Veiledningsprosedyrer
Gjennom partnerskoleprosjektet, har vi et særlig tett samarbeid med følgende skoler:
Amalie Skram videregående skole
Nordahl Grieg videregående skole
Pilotprosjekt 2007-2010
Universitetet i Bergen har utviklet en partnerskapsmodell, ”Partnerskap for profesjonsutvikling” for gjennomføring av undervisingspraksis og profesjonsutvikling. gjennom samarbeid knyttet til FOU-virksomhet og tilbud om etter og videreutdanning av lærere i skolen.
Denne modellen skal nå prøves ut. Målet er å etablere et bedre og tettere samarbeid mellom UiB, skolene og skoleeier om praksis i grunnutdanningen av lærere. Samtidig er målet med partnerskap å bidra til kompetanseheving på den enkelte skole og på UiB.
Kjerneelementer i partnerskapsmodellen
- Partnerskapsmodellen har flere nivå for samarbeid:
- Samarbeid mellom skoler i partnerskapene
- Samarbeid mellom UiB og skoler
- Samarbeid mellom skoleeier og UiB
- Et partnerskap mellom UiB og skoler skal være basert på en samarbeidskultur mellom likeverdige parter med felles ansvar for profesjonsutvikling og praksis i UiBs lærerutdanning
- Partnerne har gjensidig ansvar og plikter i relasjon til hverandre
Organisering
- Et skolepartnerskap består av 2-4 skoler (ungdoms- og videregående skoler) som til sammen utgjør et partnerskap. Prototypen på skolepartnerskap er 2 ungdomsskoler og 2 videregående skoler.
- Skolene forplikter seg til å motta mellom fire og seks studenter i praksis hvert semester
- Til hvert partnerskap tilknyttes en teamleder fra UiB (pedagog) som har spesielt ansvar for oppfølging
- Faste møtepunker
- Veiledermøter på skolen
- Før- og etterpraksismøter
- Kontaktmøter for partnerskapene
- Seminarer
- På hver skole skal det være en koordinator som har ansvar for oppfølging av veilederne og for kommunikasjon med UiB
- Faste møtepunker
Hvorfor partnerskap?
- Bedre samarbeid og kommunikasjon
- Bedre praksisopplæring
- Heving av skolens faglige kompetanse gjennom FOU-virksomhet i samarbeid med UiB
- Tettere samarbeid mellom skoleslagene i tråd med Kunnskapsløftet
- Tilbud om veilederkurs
Mer informasjon om rammene rundt modellen kan finnes i følgende lenker:
- Utlysningsbrev
- Partnerskap for profesjonsutvikling
- Rammeplan for PPU
- Emnebeskrivelse for praksis
- Praksisreglement
- Veiledningsprosedyrer
Partnerskoler 2007-2010
Skolepartnerskap 1:
International School of Bergen og Tertnes videregående
Skolepartnerskap 2:
Bergen katedralskole, Bjørgvin og Rothaugen
Skolepartnerskap 3:
Olsvikåsen, Kjøkkelvik, Ortun og Sotra
Skolepartnerskap 4:
Os gymnas, Ytrebygda og Rå