Politikk, nettverksstyring og innovasjon

Disputas. Sølvi Marie Risøy: ”Sårbar, suveren og ansvarlig. Kvinners fortellinger om fosterdiagnostikk og selektiv abort”

Sølvi Marie Risøy disputerer fredag 28. mai 2010 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: ”Sårbar, suveren og ansvarlig. Kvinners fortellinger om fosterdiagnostikk og selektiv abort”.

Risøy tar i avhandlingen utgangspunkt i hvordan kvinner selv forteller om de vanskelige valgene de måtte ta da det ble oppdaget avvik hos fosteret. Noen ganger vil fosteret dø før fødsel uansett hva kvinnen velger. Andre ganger kan fosteret bli voksen med intelligens innenfor normalområdet eller voksen og psykisk utviklingshemmet.

Når fosterundersøkelsene viser at fosteret har et avvik kommer det som et sjokk på den gravide, som opplever at hele hennes verden raser sammen. Kvinnen alene bestemmer hva hun skal gjøre og hun får ikke råd fra det medisinske personalet.

Sølvi Marie Risøy er født i 1972 og er oppvokst på Sotra. Hun ble cand.polit.
fra Institutt for administrasjon- og organisasjonsvitenskap ved Universitetet i Bergen i 1999. I stipendiatperioden har hun hatt sin arbeidsplass ved Uni – Rokkansenteret, og hun har deltatt i forskningsgruppen ”Kultur, teknologi og kjønn”. Fra 1. juli arbeider Risøy som førsteamanuensis i sosiologi ved Høgskulen i Sogn og Fjordane, avdeling for samfunnsfag i Sogndal.