Institutt for filosofi og førstesemesterstudier

Dannelse i kontekst? Ny ex.phil-antologi utgitt ved FOF

"Kan misforståelser unngås ved å trene på å tolke språklige ytringer? Er debatter avhengig av presise definisjoner? Er god argumentasjon en teknikk vi kan lære?"

Siden andre verdenskrig har Exphil- studenter måttet forholde seg til slike spørsmål gjennom Arne Næss' bok En del elementære logiske emner, eller tilsvarende lærebøker. Denne tradisjonen, kalt ELE-tradisjonen, er regnet som et viktig dannelsesprosjekt. ELE er både dannelse til eget fagfelt, samt en allmenndannelse som former studenten til borger, kapabel til å delta i det offentlig rom. Etter kvalitetsreformen i 2003 kuttet de fleste læresteder ut ELE. Ved Universitetet i Bergen har man valgt å beholde ELE-tradisjonen, men har forsøkt å revitalisere emnet. Hovedvekten er nå lagt på dannelse til eget fagfelt. Artiklene i denne antologien drøfter ulike aspekter ved denne endringen av ELE-tradisjonen.

Trygve Lavik og Helle Nyvold fra FOF er redaktører for antologien.