For ansatte

Nyhets- og medieovervåkning

Informasjon om Universitetet i Bergen (UiB) sine medieovervåkingstjenester.

Universitetet i Bergen (UiB) har avtale med leverandøren Retriever for medieovervåkning. Alle enheter ved UiB har mulighet til å slutte seg til avtalen. Det opprettes da en egen portal med pålogging, hvor man enkelt kan administrere søk, rapporter og varsel.

Retriever driver også mediearkivet Atekst, som alle UiB-ansatte allerede har fri tilgang. Atekst vil derfor bli integrert i medieovervåkningen. Dette gir utvidet mulighet for historiske søk og statistikk om enheter og fagmiljø.

Avtalen

UiBs rammeavtale gjelder overvåking av nyhetsmedier på nett og papir, i tillegg til en rekke andre typer nettsteder. Avtalen omfatter også overvåking av flere trykte kilder: norske papiraviser og magasiner. Avtalen inkluderer ikke utenlandske trykte kilder.

Medieovervåkningstjenesten bestilles gjennom vanlig rutine i bestillersystemet. Ta kontakt med innkjøper ved din enhet.

Slik fungerer det

Gjennom automatiske nyhetsvarsel kan man følge med på valgte søkeord. Medieklippene kan også legges ut som en nyhetsfeed, eller liste over nyheter, på deres egne sider på uib.no.

Det er bare klipp eller lenker til nettmedier som kan legges ut på eksterne websider. Vi har ikke rettigheter til å offentliggjøre klipp fra papiraviser (PDF) eksternt.

Support

All support og brukerstøtte, som for eksempel til å opprette søkeprofiler eller lage nyhetsvarsel, får dere ved å kontakte Retriever.