Geofysisk institutt
Klimafilm

Må slippe ut enda mindre CO2

Stigende CO2-innhold fører til surere hav og kan også svekke havets evne til å ta unna CO2 fra atmosfæren. EU-prosjektet CarboOcean har laget en film som viser utviklingen.

Opptak til filmen om EU-prosjektet CarboOcean.
Andrea Volbers

Resultater fra EU-prosjektet CarboOcean, som har vært koordinert av Universitetet i Bergen, tilsier at vi bør redusere CO2-utslippene mer enn tidligere antatt. Etter fem år med dette prosjektet, konkluderer forskerne med at utslippsbegrensningene som er satt for å kunne hindre den globale gjennomsnittstemperaturen i å stige mer enn to grader, ikke er strenge nok.

I Nord-Atlanteren og i Sørishavet finnes det områder som kan regnes som sluk for karbondioksid, fordi havet her tar opp mer CO2 enn det gir fra seg. Nå viser det seg imidlertid at disse karbonslukene er mindre stabile enn man tidligere har trodd. Siden tidlig på 2000-tallet har evnen til å ta unna CO2 i disse områdene avtatt.

Professor Christoph Heinze ved Geofysisk institutt og Bjerknessenteret har vært prosjektkoordinator for CarboOcean.

Se CarboOcean-filmen her.

CarboOcean