Statsministeren vil ha studentenes tanker

– Nøkkelen til de store omstillingene vi står fremfor er kunnskap og demokrati, sa Statsminister Jonas Gahr Støre under årets velkomstseremoni.

Neste
Velkomstseremonien 2023
Hovedtaler Statsminister Jonas Gahr Støre.
Velkomstseremonien 2023
Svært mange hadde møtt opp til velkomstseremoni og åpning av det akademiske året.
Velkomstseremonien 2023
Rektor Margareth Hagen og prorektor Pinar Heggernes ledet an den akademiske prosesjonen.
Rektor Margareth Hagen.
Velkomstseremonien 2023
Studentleder Kaja Ingdal Hovdenak.
Velkomstseremonien 2023
Ordfører Linn Kristin Engø.
Eivind Senneset

– Jeg har sansen for Universitetet i Bergens motto, nemlig at verden trenger tankene dine. Vi trenger tankene deres, og også omtankene, sa hovedtaler Statsminister Jonas Gahr Støre til de ferske studentene under årets åpningsseremoni.

Han brukte talen sin på å minne de oppmøtte på hvordan kunnskap har bygget det norske samfunnet og den norske velferdsstaten. Statsministeren fortalte at han gleder seg til å se hva dagens studenter vil bidra med til fellesskapet. Han påpekte også på viktigheten av å ta vare på sine medstudenter og å engasjere seg utenfor studiene.

– Mange av dere vil tenke mye på karakterer, men vel så viktig er din karakter som person. Ta vare på hverandre og engasjer dere i studentorganisasjonene, sa Støre.

Utenfor komfortsonen

Store mengder studenter og ansatte hadde møtt opp til velkomseremonien. Som vanlig ble åpningen av det akademiske året markert med akademisk prosesjon ledet av rektor til fremførelsen av "Gaudeamus igitur". Studentkorene BLAK, Arme Riddere og Sirenene stod for musikalske innslag i løpet av seremonien.

– Gratulerer med å ha valgt UiB. Her vil dere få kompetansen som skal bære dere gjennom et helt arbeidsliv og som dere skal bygge videre på, sa rektor Margareth Hagen i sin tale til studentene.

Hun oppfordret studentene til å tørre å bevege seg utenfor komfortsonen, både sosialt og faglig.

Senke skuldrene

Studentleder Kaja Ingdal Hovdenak brukte deler av sin tale på å påpeke at det er langt færre internasjonale studenter å ønske velkommen etter at regjeringen innførte studieavgift for internasjonale studenter. Hun advarte også mot å henge seg for mye opp i at studietiden skal være den beste tiden i livet.

– Senk skuldrene litt, og ikke ta alt så seriøst, sa hun.

Ordfører i Bergen Linn Kristin Engø presiserte at det å være bergenser er mer enn å være født på Haukeland.

– Enten du er ny i Bergen eller en bevandret bergenser tar vi deg imot. Dere studenter fyller byen med liv. Takk for at dere valgte Bergen, sa hun i sin tale.