Pressemelding

Fine ord – nå må det handles!

I dag blir regjeringens langtidsplan for forskning og utdanning lagt frem. – Her er mange gode ambisjoner, men nå må handling følge ord, sier rektor ved Universitetet i Bergen.

Forskning på Bygg for biologiske basalfag
Det er de store forskningsunversitetene som er lokomotivene i kunnskaps-Norge, og vi er glad for at regjeringen er enig i det, sier rektor Dag Rune Olsen. Bildet er tatt på laboratoriet på Bygg for biologiske basalfag.
Sandra Jecmenica

I den nye planen øker regjeringen ambisjonsnivået for kunnskapssektoren. Planen legger opp til å øke bevilgningene til forskning og utvikling (FoU) til én prosent av BNP innen 2019–2020.

–  Det blir avgjørende at regjeringen følger dette opp konkret i de årlige statsbudsjettene. Når vi dette målet, er forsknings-Norge der vi bør være internasjonalt, sier rektor ved Universitetet i Bergen, Dag Rune Olsen.

Satser på de fremste fagmiljøene

I planen satses det på de store forskningsuniversitetene i Norge.

– Det er disse som er lokomotivene i kunnskaps-Norge, og vi er glad for at regjeringen er enig i det, sier Olsen.

Med den nye planen vil regjeringen stimulere til flere fremragende fagmiljøer. Slike miljøer finner vi for eksempel i dag på Bjerknessenteret. UiBs Eystein Jansen trekkes frem som en verdensledende forsker og fagperson. Dette er et eksempel på hvordan ordningen med Sentre for fremragende forskning (SFF) har gjort det mulig å bygge opp slike miljøer.

-Vi har ambisjoner om å skape flere verdensledende fagmiljøer med klynger som et sentralt verktøy. Hvis ord følges opp med handling, vil vi være i posisjon til å gjøre dette i årene som kommer, sier UiB-rektoren.

Klynger skaper fremragende forskning

Langtidsplanen trekker frem klynger som et sentralt verktøy for å styrke og skape flere verdensledende fagmiljøer.

– UiB er kommet langt i å realisere en rekke kunnskapsklynger. Disse går rett inn flere av de satsingsområder planen trekker frem, som klima, energi, helse og hav, sier Olsen.