Senter for digitale fortellinger
NY PODCAST OM DIGITAL FORTELLING

Senter for digitale fortellinger slipper podcasten Off Center

Senter for digitale fortellinger lanserer podcastserien Off Center, med senterleder Scott Rettberg som vert. Nye episoder kommer hver fjortende dag. Les mer og finn ut hvor du kan høre podcasten.

Off Center logo
Temaene i podkastserien vil spenne fra spillstudier til AI, VR, og nye former for elektronisk litteratur som vi møter i digitale medier.
Center for Digital Narrative

Senter for digitale fortellinger (CDN) har startet og forskningsprosjektene er satt i gang. Podcastserien Off Center vil dele forskningen fra CDN med et internasjonalt publikum. I hver episode får Scott Rettberg selskap av en forsker fra senteret eller andre akademikere for en interessant diskusjon om deres ekspertise.

Diskusjonene i serien er enkle å følge og passer for alle som er interessert i digitale fortellinger. Hver episode vil belyse forskjellige sider av feltet, noe som gjør dem egnet til å lytte til i hvilken som helst rekkefølge.

Scott Rettberg sier om podcast-serien: "Jeg planlegger å snakke med forskerne ved Senter for digital narrativ om emner som spenner seg fra spillstudier til AI, VR, og nye former for elektronisk litteratur som vi møter i digitale medier."

Podcasten er på engelsk, men skriftlige norske oversettelser er tilgjengelig.

Episode 1: Introduksjon til Senter for digitale fortellinger, med Jill Walker Rettberg

I den første episoden får Scott Rettberg selskap av Jill Walker Rettberg, meddirektør for CDN. I løpet av den 30 minutter lange episoden snakker de om hva som har inspirert dem gjennom årene til å starte dette forskningssenteret, konseptet «algoritmisk narrativitet», og noen av forskningsområdene som senteret vil jobbe på, inkludert digitale fortellinger i elektronisk litteratur, dataspill, sosiale medier, beregningsbaserte narrative systemer, AI, XR og mer.

«Nye digitale kulturrelaterte historier dukker opp i nyhetene hver dag. Mye av vår nåværende forskning handler om kulturelle påvirkninger vi selv opplever, og vi vil prøve å bringe disse perspektivene frem. Vi har valgt å kalle denne podcasten 'Off Center', fordi jeg mener at akademikere ofte kan virke fjernt fra virkeligheten, isolert i elfenbenstårnet. Det jeg håper på er at vi, gjennom denne podcastserien, kan møte forskere og kunstnere som jobber i feltet, som ekte mennesker, og utforske de merkelige sidene ved digital kultur,» sier Scott Rettberg i første episode og fortsetter:

«Det er ting vi vanligvis ikke tenker på eller snakker om i et akademisk miljø. Ting som morsomme memes, ikke sant? Og hvordan de påvirker vår kultur. Vi ønsker å tilnærme oss spørsmålene våre fra en litt annen vinkel og presentere dem på en annen måte enn det vi gjør i forskningsartikler eller på konferanser. Dette harmonerer også med vårt mål på senteret, der vi gjennom arrangementer og utstillinger ønsker å nå ut til et bredere publikum enn de vi ville nådd ved kun å publisere vitenskapelige artikler.»»

Hvordan du kan lytte

‘Off Center’ støttes av Universitetet i Bergen og Norges Forskningsråd, produsent er Jessie van Balkom, og vert er Scott Rettberg.