Hjem
Senter for digitale fortellinger
Informasjon

Gjester ved Senter for digitale forteljingar

Besøkande forskarar og kunstnarar til CDN.

Langes gate, Bergen, glasshuset
Foto/ill.:
Andreas H. Opsvik/CDN, UiB

Hovedinnhold

Noverande gjestar

Søren Pold

"Søren Bro Pold (Digital Aesthetic Research Center, Aarhus Universitet) har publisert om digital og medieestetikk – fra 1800-tallets panorama til grensesnittet i dets forskjellige former, for eksempel elektronisk litteratur, nettkunst, programvarekunst, plattformer, AI og Digital kultur Hans hovedforskningsfelt er grensesnittkritikk som diskuterer rollen og utviklingen av grensesnittet for kunst, litteratur, estetikk, kultur og IT. Han har også deltatt i kunstnerisk samarbeid med blant annet The Poetry Machine og Covid E. Han var medleder for ELO 2021-konferansen."

Joellyn Rock

"Joellyn Rock er førsteamanuensis i kunst og design ved University of Minnesota Duluth. Hennes kreative arbeid inkluderer digital utskrift, interaktiv fortelling og eksperimentell multimedia i en rekke hybride tekst/bilde/videoprosjekter. Hun er interessert i hvordan fremvoksende medier omformer hvordan historier kan fortelles, og for å utforske dette har hun etablert Motion and Media Across Disciplines Lab ved UMD. I samarbeid med forfattere, programmerere, dansere, skuespillere og andre billedkunstnere, bidrar Rock til eksperimenter med nettverksbasert improvisert litteratur eller Netprov."

Rob Wittig

""Rob Wittig er medskaper (1983) av IN.S.OMNIA, et litterært elektronisk oppslagstavlesystem som var banebrytende for de kreative mulighetene til elektrosfæren og har blitt kalt "legendarisk" av cyber-krøniker Howard Rheingold. Robs bok, Invisible Rendezvous , Connection and Collaboration in the New Landscape of Electronic Writing (Wesleyan University Press, 1994), basert på Fulbright-arbeid med Jacques Derrida, er en analyse av denne tidlige perioden med elektronisk litteratur. Rob koordinerte flere samarbeid med medlemmer av den legendariske franske eksperimentelle litterære gruppe Ou.Li.Po for IN.S.OMNIA. Han skapte også nettlitteraturprosjekter som folkespråk-prosjektet "Fall of the Site of Marsha", chatrom-romanen "Freday's Big Meeting" og den håndillustrerte e-postromanen "Blue Company." Rob har jobbet og lekt i den grafiske design- og forlagsbransjen. Han underviser i grafisk design, kunsthistorie, og skrivestudier ved Universitetet i Minnesota, Duluth. Han har en mastergrad i digital kultur ved Universitetet i Bergen, Norge fra 2011."

Framtidige gjestar

 

Tidlegare gjestar

Tyne Daile Sumner

Researcher, The Australian National University

"Tyne Daile Sumner er forsker, skribent og foredragsholder ved The Australian National University (ANU). Arbeidet hennes fokuserer på skjæringspunktet mellom overvåkingsstudier, digital kultur og humaniora. Hun utforsker hvordan litterære tekster hjelper oss å forstå menneskelig subjektivitet under datafisering.

Tynes første bok, Lyric Eye: The Poetics of Twentieth-Century Surveillance (2021), fordyper seg i forholdet mellom amerikansk poesi og overvåking fra 1900-tallet. For tiden er hun en Australian Research Council DECRA Fellow, og jobber med prosjektet sitt med tittelen "Beyond Big Brother: New Narratives for Understanding Surveillance". Hun er også leder for Australasian Association for Digital Humanities (aaDH) og i den internasjonale Steering Committee of the Art, AI & Digital Ethics research collective."

Kate McDowell

Associate Professor of Information Science, University of Illinois Urbana-Champaign

"Kate McDowell underviser jevnlig i både historiefortelling og datafortellingskurs. Hun forsker og publiserer innen historiefortelling som informasjonsforskning, sosial rettferdighetsfortelling, og hva bibliotekfortelling kan lære informasjonsvitenskapene om datafortelling. Prosjektene hennes engasjerer kontekster som biblioteker, non-profit pengeinnsamling, feilinformasjon om helse, sosial rettferdighet i biblioteker og andre. Dr. McDowell har jobbet med regionale, nasjonale og internasjonale ideelle organisasjoner, inkludert Pan-American Health Organization (PAHO, en del av WHO) og Public Library Association (PLA). Hennes nasjonalt finansierte prosjekt Data Storytelling Toolkit for Librarians med co-PI Dr. Matthew Turk er under utvikling. Historiefortellingsforskningen hennes har involvert opplæringssamarbeid med avansement med både University of Illinois i Urbana Champaign og University of Illinois-systemet (Chicago, Springfield), historiefortellingskonsulentarbeid for flere ideelle organisasjoner, inkludert 50-årsjubileet for det statlige Prairie Rivers Network som beskytter vann fra Illinois , og fortellerverksteder for Consortium of Academic and Research Libraries i Illinois (CARLI). Hun fungerte tidligere som midlertidig assisterende dekan for akademiske anliggender og assisterende dekan for studentsaker og har ledet flere transformative prosjekter for skolen."

Ben Grosser

Professor of New Media, University of Illinois Urbana-Champaign

"Ben Grosser skaper interaktive opplevelser, maskiner og systemer som undersøker de kulturelle, sosiale og politiske effektene av programvare. Nylige utstillinger inkluderer Centre Pompidou i Paris, Barbican Centre og Somerset House i London, Hebbel am Ufer i Berlin, SXSW i Austin og Japan Media Arts Festival i Tokyo. Prosjektene hans har blitt omtalt i The New York Times, The New Yorker, Wired, The Atlantic, The Washington Post, Le Monde, Der Spiegel, El País og Folha. The Guardian (Storbritannia) utropte Grossers film ORDER OF MAGNITUDE til å være et definitivt kunstverk fra det 21. århundre, "en fascinerende monolog, historien om vår tid." RTÉ (Irland) kalte ham en "antiprenør", og Slate berømmet arbeidet hans som "kreativ sivil ulydighet i den digitale tidsalderen." Hans kunstverk blir jevnlig sitert i bøker som undersøker de kulturelle effektene av teknologi, inkludert The Age of Surveillance Capitalism, The Metainterface og Investigative Aesthetics, samt bind sentrert om beregningskunstpraksis som elektronisk litteratur, The New Aesthetic and Art og Digital. Kunst. Grosser er professor i nye medier ved School of Art & Design, medgründer av Critical Technology Studies Lab ved NCSA, og et tilknyttet fakultetsmedlem med Unit for Criticism and Interpretive Theory og School of Information Sciences. Han var nylig stipendiat og er nå faculty associate ved Berkman Klein Center for Internet and Society ved Harvard University."