Unge lovbrytere (CHILDCRIM)
Forskning

Forskningsprosjektet CHILDCRIM er i gang

Den 1. august startet det tverrfaglige forskningsprosjektet CHILDCRIM. Prosjektet fokuserer på strafferettslig utilregnelighet hos og voldsrisiko for barn over den kriminelle lavalderen.

Childcrim illustrasjonsfoto
Professor Linda Gröning leder prosjektet CHILDCRIM.
UiB/Colourbox

Prosjektet vil fokusere på strafferettslig utilregnelighet hos og voldsrisiko for barn over den kriminelle lavalderen. Ved å studere strafferettslige vurderinger av barns utilregnelighet og voldsrisiko, har CHILDCRIM som formål å utvikle kunnskap om barns straffansvar og straff.

Gjennom forskning på barns utvikling, alvorlige psykiske lidelser og risikofaktorer hos barn vil forskerne identifisere behovet for å endre den rettslige praksisen på dette feltet. Dette er for å imøtekomme grunnleggende utfordringer om barns straffansvar og straff.

Forskningsprosjektet er ledet av professor Linda Gröning, og finansiert av Norges forskningsråd, Universitetet i Bergen og Helse Bergen.