Fagområde for epidemiologi og medisinsk statistikk
Nyhet

Styrkeanalyser i Haplin: et verktøy for beregning av styrke og forsøksstørrelse i genetiske assosiasjonsanalyser basert på familietriader og uavhengige kontroller (oversatt fra engelsk)

Vi innfører et nytt programmeringsverktøy for å beregne styrke og forsøksstørrelse i genetiske assosiasjonsstudier. Beregningene er implementert i R-pakken Haplin og kan lett anvendes av forskere som ønsker å gjøre genetiske assosiasjonsanalyser i f.eks. MoBa eller Harvest. Artikkelen er publisert i BMC Bioinformatics.

mfc-mfc
Håkon Gjessing

Styrkeanalyser er svært nyttige i planleggingsfasen av en studie, men vil også ha stor betydning i fortolkning av resultater. Haplin kan gjøre styrkeanalyser for ulike genetiske effekter. Man kan ønske å se på effekter av barns egne gener, såkalte parent-of-origin effekter, eller effekter av mors gener på sykdom hos barn. Ulike studiedesign (f.eks. standard case-control-studier eller familiedesign basert på case-foreldre-triader) kan benyttes i beregningene. Haplin krever ingen forkunnskaper i R, og funksjonene er derfor nyttige bidrag i planleggingsfasen av genetiske studier.