Dataspillforskning
Espen Aarseth var en av grunnleggerne av seksjonen, og siden hans tid har dataspillforskning vært en naturlig del av vårt fokus på digital kultur. I dag fokuserer vi særlig på kjønn og dataspill og på onlinespill.
Hovedinnhold
Våren 2008 gav Hilde Corneliussen og Jill Walker Rettberg ut en antologi med artikler om onlinespillet World of Warcraft. Hilde Corneliussen, Jill Walker og Scott Rettberg er alle deltagere i forskernettverket som møtes i World of Warcraft, som ble presentert på Schrødingers katt på NRK (se programmet for 25/10/06).
Spillforskningen gjenfinnes også i undervisning, bl.a. i HUIN106: Kultur og normar i informasjonssamfunnet, der studenter i 2007 gjorde feltarbeid i World of Warcraft. BT hadde en sak om dette høsten 2006.
Bøker
Hilde Corneliussen og Jill Walker Rettberg: Digital Culture, Play and Identity: A World of Warcraft Reader. MIT Press 2008.
Ph.d.-prosjekter
Silje Hommedal (2007-2011)
Masteroppgaver
- Silje Hommedal: Frå simulasjonar til skytespel: ei analyse av jenter og gutar sine preferansar i dataspel (2006, veileder Hilde Corneliussen)
- Solveig Smedstad: Når spill er allestedsnæværende : en analyse av pervasive spill (2005, veileder Jill Walker Rettberg)
- François Picot: En studie av kunstig intelligens i populære dataspill (2006, veileder Jill Walker Rettberg)