Hjem
Institutt for lingvistiske, litterære og estetiske studier
Personnavn

Navn i Ghana og nærområda

Teksta handler om navnebruk i Ghana og områder rundt. Det er også ei kort fornavnliste.

Hovedinnhold

(10.6.22, Ivar Utne)

 

Den viktigste målgruppa for denne framstillinga er navnesaksbehandlere ved folkeregistera og hos fylkesmennene.

 

Navnesaker skal avgjøres med grunnlag i lov om personnavn og Rundskriv G-20/2002 (se referanser på overordna nettside). Dersom råda i denne framstillinga kan komme i motsetning til de nevnte dokumenta, er det de styrende dokumenta som gjelder.

 

 

NAVN I GHANA OG NÆROMRÅDENE

 

Ghana ligger langt sør i Vest-Afrika. Navneskikken bygger i stor grad på navnestradisjoner fra lokale kulturer i Ghana og områdene rundt, som Akan, Ewe, Ga og Bono. Europeiske fornavn er også mye i bruk. I noen tilfeller blir europeiske ord brukt som navn.

 

Tradisjonelt er det individuelle navn, lite felles navn i familien

Hver person har vanligvis to eller flere navn, og det har ikke vært etternavnsskikk.

Som for store områder sør for Sahara, har skikken vært individuelle navn for hver person, altså ikke felles navn i familien. Det innebærer at navn vanligvis ikke har blitt overført fra foreldre til barn, og heller ikke mellom ektefeller.

I noen tilfeller kan ektamannens navn bli tatt i bruk som et navn for kona, i noen tilfeller med ei hokjønnsending. Barn får også i noen tilfeller navn fra foreldre eller tidligere generasjoner. Slik overføring av navn likner mer oppkalling med fornavn enn på bruken av etternavn.

Det er gradvis overgang til faste etternavn. Da blir f.eks. ett av navna til personen eller ett av farenss navn blir tatt i bruk som det.

 

Opphav og plassering

Det er vanlig at navn blir bestemt ut fra ukedagen som barn blir født, kalt dagnavn. Det vil si at personnavna er språklig beslekta med navna på ukedagene. Dagen fredag heter efiada hos akanene og fieda hos bonoene, som begge er blant folkegruppene i Ghana. I begge disse kulturene får gutter født på fredag navnet Kofi, og jenter får Afia. Oftest veksler personnavna med språk og kultur. Dagen søndag heter kwasiada hos akanene og kwasieda hos bonoene. Jenter født på søndager kan få navnet Akosua hos akanene og Kosua hos bonoene. Dagnavn blir tradisjonelt gitt som første navn.

Navn med mange ulike typer betydninger blir gitt som navn etter dagnavnet. Det kan dreie seg om navn for nummer i søskenflokken, omstendigheter ved fødselen, oppkalling, eller annet. Hos akanene kan barn nummer 4 få navnet Anan, og nummer 9 kan få Nkrumah, for begge kjønn. Det fins også skikker som innebærer at alle typer navn kan bli første fornavn istedenfor dagnavn. Dette fins det mange eksempler på i det norske folkeregisteret.

Europeiske navn blir oftest plassert først, men kan komme i andre posisjoner, også sist, f.eks.: Kofi Enoch og Francis Nkruma. Når personer får europeiske navn, kan navn etter ukedagene kommer deretter, f.eks.: Mary Abena Osei (Abena = kvinne, tirsdag). Noen har ikke navn etter ukedager, som Liss Pokwaah. (Eksempla er laga for denne framstillinga.)

 

Dels kjønnsbestemte navn

Noen navn er brukt for ett kjønn, og andre blir brukt for begge. Navn etter ukedagene er normalt kjønnsbestemte. Andre typer navn er i noen tilfeller kjønnsbestemte, i andre tilfeller ikke.

 

Overgang til etternavn

Når folk blir registrert på skoler i Ghana, eller i andre lands register, blir gjerne første navn til fornavn og siste til etternavn. Dette ser ikke ut til å bli bestemt av hva slags opphav eller betydning hvert navn har, men muligens helst etter posisjon i den opprinnelige navnerekka.

 

Behandling etter norske regler

Som det går fram ovenfor er navnekulturene i Ghana i hovedsak kulturer som ikke skiller mellom for- og etternavn. Det innebærer at navn med opphav i de lokale kulturene kan brukes etter de norske reglene for navn fra kulturer som ikke skiller mellom for- og etternavn i § 3, § 4 og § 8. Dessuten er det bare navn som har klar tradisjon for ett kjønn, som skal brukes kjønnsbestemt, slik det er oppgitt i lista nedenfor. Øvrige navn bør normalt kunne bli gitt som fornavn for det kjønnet som det blir søkt om.

Ved navnesaksbehandling i Norge skal fornavn med europeisk opphav og tradisjon brukes med grunnlag i opphav i tradisjon i kulturer eller land som har en navnerett som skiller mellom for- og etternavn og som regulerer hvilket kjønn hvert navn skal brukes for. I noen tilfeller kan slike navn ha blitt brukt sist i Ghana, og dermed også blitt ført som etternavn. I tilfeller med førstegangsregistring av navn og navneendringer i Norge kan en ikke legge vekt på bruken av slike navn som etternavn bl.a. i Nigeria og Ghana, og muligens flere afrikanske land. Tilsvarende er omtalt på nettsida for Nigeria, og på nettsida om "Opphav og tradisjon".

Muligens vil folk med ghanesisk bakgrunn ofte gå over til etternavnsskikk i Norge og andre land. I så fall vil de bruke ett av navna de har tilknytning til, etter en av bestemmelsene i § 4 i navneloven.

Det kan forekomme tilfeller der innvandrere fra Ghana til Norge ønsker å føre ghanesiske navnesikker videre, med at hvert barn får minst to navn der ingen er felles med foreldre eller tidligere slektsledd. I noen tilfeller kan det navnet de vegler som det siste, og som det er mest aktuelt å gi som etternavn, allerede være registrert som etternavn for personer med samme kulturbakgrunn, og da mest sannsynlig ikke ha over 200 bærere. Det innebærer at det etter navneloven er beskytta.

Løsninger for sistenavn som er lik beskytta etternavn:

  • Etter hovereglene i loven, kan en da f.eks. ta andre navn, etter bytte rekkefølge slik at siste navn ikke er et beskytta etternavn.
  • Alle tradisjonelle navn fra kulturer med rein fornavnsskikk bør det være mulig å gi som siste navn, og dermed også til etternavn etter norske regler. Dette bør altså være mulig trass i norske regler om beskytta etternavn. Her bør en kunne bruke unntaksbestemmelsen § 4 1. ledd nr. 9. Slike tilfeller er også omtalt på nettsida for Rwanda og Burundi.

 

Disse og andre skikker er i bruk i Ghana og naboland

Mye av det som står ovenfor her, gjelder for navneskikkene hos de samme kulturene i naboland til Ghana, bl.a. for Ewe i Togo. Det fins også andre skikker knytta til etternavn og patronym (parentonym) i flere av disse kulturene. Offisielle dokumenter for personregistrering i Togo viser at fars fornavn kan bli gitt som etternavn til barn. Andre beskrivelser av navneskikken i Ghana og landa nær, viser at folk etter gammel tradisjon kan ha klannavn som fungerer som faste etternavn.

 

Liste over navn fra Ghana

Navn på ukedagene i lista nedenfor gjelder de dagnavna som er omtalt ovenfor. Flere opplysninger om betydning vil komme senere. Opplysninger om kjønn er ført opp for de navna der slike opplysninger er lett tilgjenelig. Øvrige navn kan godkjennes for begge kjønn. Lista har 98 navn, og vil bli utvida.

 

NAVNMERKNADERKJØNN
AbatorsdagKv
AbenatirsdagKv
Aboagye  
Aboagyewaah Kv
AbratirsdagKv
Acheampong  
Addai  
Addo  
Adjei  
AdjuamandagM
Adobor  
Adoma  
Adusei M
AdwoamandagKv
AdzoamandagKv
AfiafredagKv
Afriyie  
AfuafredagKv
Agyei  
Agyeiwaah  Kv
Agyemang  
AkosuasøndagKv
AkuaonsdagKv
Akuffo  
Akwasi  
AmalørdagKv
Amanfo  
AmmalørdagKv
Amoako  
Amoateng  
Ampomaah  
Ampong  
Anan KM
Anane  
Ankoma  
Annan  
Ansah  
Appiah  
ArabatirsdagKv
Asante M
Asantewaa Kv
Asare  
Ato  
Atta  
Azumah  
Badu  
Baffour            
Baidoo  
Boadu  
Boakye M
Boakyewaa Kv
Boateng  
Buabeng  
Busia  
Dankwah  
Darkwah  
EbowtirsdagM
EfuafredagKv
EkuaonsdagKv
EsisøndagKv
Essilfie  
Folly  
Frimpomaa  
Frimpong  
KobinatirsdagM
KodjomandagM
KofifredagM
KojomandagM
Konadu  
KowtorsdagM
KwabenatirsdagM
Kwabia  
Kwabiah  
KwadwomandagM
KwadzomandagM
KwakuonsdagM
Kwame M
KwamilørdagM
Kwarteng  
KwasisøndagM
KwekuonsdagM
KwesisøndagM
Mensah KM
Nkrumah KM
Nsiah KM
Ntiamoah  
Ofori  
Osei  
Owusu  
Poku  
Pokwaah  Kv
Sarpong  
Tawiah KM
YaotorsdagM
YawtorsdagM
YawatorsdagKv
Yeboah  
YaatorsdagKv
 

 

>