Nye doktorgrader

Utvikling av ny hydratreservoar-simulator

Khadijeh Qorbani disputerer fredag 15. desember 2017 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "Non-equilibrium modelling of hydrate phase transition kinetics in sediments".

I hennes PhD arbeid har Khadijeh Qorbani studert naturgasshydrater i sedimenter. Dette er krystallinske forbindelser av vann og naturgass, hovedsakelig metan. Krystallene ser ut som is siden vann er den dominerende komponenten, men de kan inneholde opp til 14% metan.

Hydratforekomster finnes fordelt over hele jorden i permafrost-områder på land eller i formasjoner under havbunnen. Khadijeh Qorbani har i sitt PhD arbeid utviklet matematiske modeller på reservoar-skala for å kunne studere hvordan disse energiressursene kan utvinnes.

Internasjonalt er det stor interesse for dette. Land som for eksempel Japan har store ressurser av disse hydratene utenfor kysten, men har ellers lite naturlige hydrokarboner.

Energi på hydratform kan utgjøre mer enn dobbelt så mye som alle kjente fossile kilder i verden. En viktig målsetning i arbeidet har også vært å kunne utvikle matematiske modeller for hvordan karbondioksid kan lagres trygt på hydratform og samtidig bidra til å løse ut metan fra hydrat.

En annen del av arbeidet har vært knyttet til lagring av karbondioksid i vannfylte bergarter. I mer enn 20 år har det vært injisert 1 million tonn karbondioksid hvert eneste år. Tilsvarende strategi, brukt i Barentshavet, kan medføre hydratdannelse fra injisert karbondiosid og grunnvann. Dette kan bidra til å trygge lagring av karbondioksid.

Personalia:

Khadijeh er født i 1982 i Øst-Azarbaijan, en provins om liggger nord-vest for Iran. I 2008 fullførte hun en mastergrad i reservoarteknikk ved Petroleum University of Technology (PUT), i Iran. Før hun kom til Norge for å starte med en doktorgrad, jobbet hun som reservoaringeniør ved petroleumsteknikkledelsen i Pars Oil and Gas Company (POGC), et datterselskap av National Iranian Oil Company (NIOC), i nesten syv år.