Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Nye roller for fettmolekyler i kreftutvikling

Fatemeh Mazloumi Gavgani disputerer mandag 18. desember 2017 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: "Nucleolar roles of the PI3K pathway in cancer and differentiation"

Lipider er essensielle for liv ved blant annet å være byggeklossene for det doble lipidlaget som omkretser alle celler, kalt en membran. Eukaryote-celler inneholder også mindre deler, kalt organeller, også omringet av en membran, som gjør at hver av disse underdelene kan ha særegne egenskaper og roller. Cellekjernen er en av disse delene som huser det genetiske arvestoffet, som da er isolert fra resten av cellen. Kjernen består også av underdeler som ikke er membranavgrenset, som nukleolus. Nukleolus sin jobb i cellen er å produsere ribosomer, som er molekylære maskiner som produserer proteiner.

I avhandlingen sin har Fatemeh Mazloumi Gavgani vist en uvanlig tilstedeværelse av lipidmolekyler i nukleolus i forskjellige celletyper. Disse lipidene tilhører fosfoinositid-familien og kalles fosfatidylinositol (3, 4, 5) trifosfat (PtdIns(3,4,5)P3). Bruken av massespektrometri i studien identifiserte samtlige proteiner i kompleks med dette lipidet i sammenheng med funksjon i nukleolus.

PtdIns(3,4,5)P3 er vanligvis funnet i plasmamembranen hvor de er involvert i en viktig rekasjonsvei; kalt fosfoinositid 3-kinase (PI3K) veien. Denne reaksjonsveien er essensiell for at cellen skal overleve og dele seg, og kreftceller har tendenser til å manipulere denne reaksjonsveien for sin egen nytte og vekst. Derfor er det svært interessant å finne dette lipidet, samt enzymet som syntetiserer det, eks. klasse I PI3K p110β, i nukleolus, et cellulært område uten membran.

Arbeidet utført viste at inhibering av enzymet som lager dette lipidet fører til nedsatt evne for nukleolus å produsere ribosomalt RNA, som er vesentlig for dannelse av ribosomer. I tillegg viste livmorkreftceller høyere mengde av dette enzymet og dens lipidprodukt i kjernen/nukleolus, som er knyttet til høyere kreftutvikling. Resultatene hjelper oss forstå hvordan lipider bidrar i kreftprogresjon, og kan muligens være egnede mål for nye terapier til forhindring i vekst av kreftceller.

Personalia
Fatemeh Mazloumi Gavgani ble født i 1986 og har fullført Bachelor i dyrebiologi, og fått Mastergrad i Molekylærmedisin fra Universitetet i Uppsala, Sverige i 2012. Fra 2013-2017 har hun jobbet med PhD prosjekt ved Universitetet i Bergen. Arbeidet ble veiledet av førsteamanuensis Aurélia E. Lewis og Proffessor Rein Aasland ved Molekylærbiologisk Institutt, Matematisk-Naturvitenskapelig Fakultet.