Nye doktorgrader

Kroniske betennelsessykdommer: citrullinering og behandling

Ardita Aliko disputerer (05.10.18) for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: "Chronic Inflammatory Diseases – The role of Citrullination and Investigation of Compounds with Therapeutic Potential".

Kronisk betennelse er en langvarig og dysregulert vertrespons som følge av ulike stimuli som kan føre til skade på vev og utvikling av et bredt spekter av sykdommer. I dette prosjektet har vi fokusert på to av de vanligste kroniske betennelsessykdommene: periodontitt og revmatoid artritt (RA).

Periodontitt er en betennelse i vevet som omgir tennene og skyldes infeksjon av bakterier i tannbelegget. Den fremste blant disse bakteriene er Porphyromonas gingivalis. Denne bakterien er unik blant prokaryoter ved at den produserer enzymet peptidylarginine deiminase (PAD), som kan modifisere proteiner gjennom en reaksjon kalt citrullinering. Vår forskning viser at Porphyromonas gingivalis PAD påvirker vertens immunrespons og kan derfor spille en role i utviklingen av periodontitt.

I motsetning til prokaryoter, er PAD enzymer vanligvis funnet i pattedyr, inkludert mennesker. Citrullering ved PAD og immunresponsen mot citrullinerte proteiner kan spille en viktig rolle i utviklingen av RA, en autoimmun sykdom som fører til ødeleggelsen av ledd. Hemning av disse enzymene kan muligens fungere som en ny terapi for RA. Vi undersøkte in vitro effekten av seks nye potensielle PAD4-hemmere. En av PAD4-hemmerne virket lovende i både biokjemiske analyser og cellebaserte forsøk, og kan potensielt bli brukt som et nyttig verktøy for å undersøke biologien av PAD og avdekke nye behandlingsstrategier for RA.

Videre undersøkte vi statiner, en familie av lipidsenkende legemidler, som potensielle antimikrobielle midler i periodontitt behandling. Resultatene av studien tyder på at bruk av statiner kan bidra til å normalisere den dysbiotiske subgingivale bakteriefloraen. Men på grunn av den høye konsentrasjon som kreves for å få en signifikant effekt, er statiner bare egnet for lokal behandling.

Personalia

Ardita Aliko (f. 1978) fullførte mastergrad i Odontologi ved University of Tirana i 2001. Doktorgradsarbeidet har vært utført på Broegelmanns Forskningslaboratorium, Klinisk Institutt 2, ved Universitetet i Bergen, i samarbeid med Department of Microbiology, Jagiellonian University.Førsteamanuensis Piotr Mydel har vært hovedveileder og Professor Roland Jonsson har vært co-veileder.