Nye doktorgrader

Høy forekomst av generelle lærevansker hos rusavhengige

Kirsten Braatveit disputerer fredag 26. oktober 2018 for ph.d graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen «Intellectual Disability among in-patients with Substance use Disorders».

Avhandlingen konkluderer med en forekomst av psykisk utviklingshemming på rundt 8% og generelle lærevansker i grense/borderline området på rundt 24% i det studerte utvalget av pasienter innlagt til rusbehandling. Avhandlingen peker på at de innlagte pasientene i liten grad har vært «fanget opp» med generelle lærevansker eller psykisk utviklingshemming som barn og syntes å fortsette å gå udiagnostisert for utviklingsrelaterte vansker gjennom rusbehandling. Dette på tross av at de har hatt mer kontakt med tjenester som barnevern, psykologisk pedagogiske tjenester og barne og ungdomspsykiatrien og har høyere tilbakefall til rus i behandlingsperioden enn de pasientene som ikke hadde generelle lærevansker. Hayes Ability Screening Index ble undersøkt i studien og funnet å være et presist og kostnadseffektivt instrument for raskt å fange opp pasienter med mulige generelle lærevansker som er i behov av videre utredning for psykisk utviklingshemming

Braatveits avhandling er en av de første studiene internasjonalt om psykisk utviklingshemming og generelle lærevansker blant rusmiddelavhengige ved bruk av alle tre diagnosekriteriene for utviklingshemming (nedsatt intellektuell fungering, nedsatte tilpasningsferdigheter, hvorav begge disse var nedsatt før fylte 18 år).

Avhandlingen har betydning for klinisk praksis gjennom økt fokus på, og en konkret metode for, å «fange opp» mulige generelle lærevansker blant rusmiddelavhengige. Mennesker med psykisk utviklingshemming kan trenge tilpasset behandling for rus og psykiske helseutfordringer, samt andre tjenester og boforhold ved endt rusbehandling enn mennesker uten en slik funksjonshemming. Økt identifisering gir ikke bare en mer helhetlig forståelse av den enkelte pasients utfordringer og behandlingsbehov men har også implikasjoner for tjenesteutvikling og samarbeidsmodeller mellom helsetjenester.

Personalia

Kirsten Braatveit (40) er utdannet psykolog fra NTNU i 2006 og godkjent psykologspesialist med fordypning i rus og avhengighetspsykologi i 2013. Hun har hatt ulike stillinger innen tverrfaglig, spesialisert rusbehandling i tillegg til arbeidserfaring fra barne- og ungdomspsykiatrien, habiliteringstjenesten, og spesialpoliklinikk for mennesker med utviklingshemming og psykiske lidelser. I 2010 ble Braatveit ansatt i Helse Fonna HF og i 2011 ble hun dobbelkompetansekandidat ved Institutt for samfunnspsykologi, Det psykologiske fakultet, UiB.