Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Proteininteraksjoner i øye- og hjerneutvikling

Diana C. Turcu disputerer fredag 20. februar ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: “Homeodomain transcription factors Six3 and Six6 have distinct protein binding characteristics”.

Proteiner kontrollerer alle biologiske systemer i en celle, og det store flertallet av dem samhandler med andre proteiner for riktig biologisk aktivitet.  Protein-protein og DNA-protein-interaksjoner er svært viktig for å sikre korrekte cellulære funksjoner. Karakterisering av proteininteraksjoner er avgjørende for å forstå proteinfunksjon og biologien til cellen.

Avhandlingen omhandler studier av transkripsjonsfaktorene Six3 og Six6 (fra Six-familien) som har en sentral rolle i utviklingen av øyne og hjerne. Six-proteiner har flere bindingspartnere, som påvirker cellulære funksjoner på ulike måter. I dette studiet har vi undersøkt hvordan Six3 og Six6 binder seg til Geminin, et protein involvert i celleproliferasjon og kreft.

Ved å benytte sensitive metoder, som ITC og SPR, har vi fått detaljert informasjon om bindingen mellom Six3-Geminin og Six6-Geminin. Våre studier tyder på at interaksjonene mellom Six3-Geminin og Six6-Geminin skjer på forskjellig måter. Dette kan forklare avvikene som ble observert mellom de to Six-proteinene i cellulær funksjoner. Forskningsarbeidet viste også kritisk informasjon om lokalisering av proteiner og protein-komplekser i levende celler. Disse resultatene vil bidra til å klarlegge viktige mekanismer i utvikling.

Personalia:

Diana C. Turcu (f. 1979) vokste opp i Baia Mare, Romania. Hun avsluttet mastergraden sin i biokjemi ved Ruhr Universitӓt Bochum, Tyskland i 2006. Til 2007 arbeidet hun ved Max Plank Institutt für Eisenforschung (Tyskland). Hun begynte ph.d.-studiet sitt i 2009 ved Universitetet i Bergen, Molekylærbiologisk institutt under veiledning av Hee-Chan Seo og Johan R. Lillehaug.