Nye doktorgrader
ny doktorgrad

Sensibilisering mot fiskeparasitten kveis i Norge

Aung Htun Lin disputerer mandag 11. mai 2015 for ph.d. graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen “IgE sensitization to the fish parasite Anisakis simplex in Norway”.

Kveis er en type rundorm som er meget vanlig i villfisk fra sjøen. Den viktigste kveisarten er Anisakis simplex, som vanligvis setter seg på fiskens innvoller og av og til i fiskekjøttet. Kveisen dør ved frysing, steking, koking eller sterk salting over lengre tid. Mennesker kan få kveisinfeksjon og/eller allergi ved å spise rå eller lettbehandlet fisk som inneholder levende parasitter. Men noen studier har vist at spor av død kveis i prosessert fiskemat vil også kunne utløse allergisk reaksjoner hos noen mennesker.

De siste årene har kveisinfeksjon og allergi blitt et voksende folkehelseproblem i store fiskespisende nasjoner som Japan og Spania. Det er også et høyt forbruk av fisk i Norge, men utbredelsen av kveisallergi er ikke kjent enda.

I denne avhandlingen ble forekomsten av sensibilisering mot kveis i Norge undersøkt. Blodserum fra 993 blodgivere og 414 “allergiske” pasienter var testet for kveisspesifikke antistoffer og andre vanlige allergener, slik som fisk, midd og skalldyr. Resultatene viste at 0,0 % av blodgiverne og 0,2 % av “allergikerne” er sensibilisert mot kveis. Det er betydelig lavere enn prosentandelen i Japan og Spania. I disse landene er det vanlig å spise villfanget fersk eller lett behandlet fisk, f.eks. sushi og marinert ansjos. Slike produkter utgjør en mulig smittekilde for levende kveis som anses å være nødvendig for sensibilisering og allergi. Det er svært liten grad av slike matvaner i Norge, noe som kan forklare den lave forekomsten av kveissensibilisering i Norge.

I konklusjonen, den lave sensibiliseringen indikerer at kveis sannsynligvis ikke er et folkehelseproblem i Norge.

Personalia:

Aung Htun Lin ble født i 1969 i Myanmar (Burma), tok medisinsk utdanning ved Hacettepe Universitet i Tyrkia og er nå bosatt i Bergen. Doktorgradsarbeidet utgår fra Institutt for Biologi ved Universitetet i Bergen. PhD MD Thien Van Do og Professor MD Erik Florvaag ved Haukeland Universitetssykehus har vært veiledere.