Polyfon kunnskapsklynge for musikkterapi
Forskingsstøtte

4 nye prosjekt får Polyfon forskingsstøtte

Hver vår og høst deler Polyfon ut forskingsstøtte til prosjekt innen musikkterapi / musikk og helse. Fire nye spennende prosjekt har fått tildeling våren 2024. Det er 1 prosjekt fra Bergen kommune, 1 fra CREMAH / NMH, og 1 fra GAMUT / UiB og 1 fra GAMUT / UiB + NORCE.

Mange lyspærer
unsplash.com

Prosjektsøknadene er som vanlig vurdert av en ekstern vitenskapelig komité. Polyfon gratulerer alle som har fått tildeling! Vi gir her en kort oppsummering av hvilke prosjekt som har fått støtte:

1. Engasjement av en medforsker fra nettverket for inkluderende forskning for IMAGINE prosjektet

Ansvarlig klyngedeltaker: Griegakademiet, Universitetet i Bergen

Prosjektleder: Postdoktor Maren Metell

Tildeling: kr. 26.000,-

IMAGINE-prosjektet har som formål å samskape og utvide kunnskap om musikk og omsorg ved livets slutt. Deltakere er ulike faggrupper (bl.a. sosial- og helsearbeidere), studenter fra forskjellige fakulteter ved UiB, mennesker med erfaringskompetanse, deres nærpersoner og alle som på noen måte er berørt av temaet på tvers av generasjonene, og ønsker å bidra med sitt perspektiv. Ved å bruke kunstneriske materialer og medskapende prosesser, samt reflekterende samtaler rundt disse, er målet å forestille seg, utrykke og fremme mangfoldige og bærekraftige tilnærminger til omsorg ved livets slutt. Prosjektstøtten fra Polyfon skal gå til engasjement av en medforsker som skal delta i forberedelse og gjennomføring av en workshop, samt interpretasjon og formidling av funn i samarbeid med søker og andre fagpersoner i IMAGINE.

2. Samskaping av Skranglefest: Et aksjonsforskningsprosjekt om brukermedvirkning

Ansvarlig klyngedeltaker: Bergen kommune

Prosjektleder: Musikkterapeut Tora Söderström Gaden

Tildeling: kr. 90.000,-

Søker vil strukturere og styrke brukermedvirkningen både før, under og etter gjennomføringen av festivalen Skranglefest, og kartlegge hvordan deltakerne opplever å samskape Skranglefest. De ønsker at Skranglefest 2024 videreutvikles til å bli en festival som setter brukermedvirkning i front, bidrar til samarbeid mellom kommune, ideelle organisasjoner, utdanning og kulturliv, og gir deltakere opplevelser som kan bidra til å redusere utenforskap og stigma tilknytet rusavhengighet. Hovedmål for forskningsprosjektet er å undersøke hvordan brukere av lavterskeltilbud innen rustjenestene i Bergen opplever å delta i planlegging og gjennomføring av Skranglefest 2024.

3. En forstudie til studien DEMUSnakk: Sang og musikk for bedring av språk hos personer med demens

Ansvarlig klyngedeltaker: Norges musikkhøgskole

Prosjektleder: Professor Felicity Baker / Phd-stipendiat Kristi Stedje

Tildeling: kr. 65.000,-

Prosjektet det søkes såkornmidler til er en forstudie til DEMUSnakk - en større post doc-studie om demenskor og språk, som det søkes eksterne midler til i samarbeid med Nasjonalforeningen for folkehelsen. I tillegg til såkornfunksjonen vil forprosjektet ha en egenverdi i form av systematisering og tilgjengeliggjøring av kunnskap om temaet, relevant for musikkterapeutisk praksis- og forskningsutvikling. Hovedproblemstilling til DEMUSnakk er: Kan deltakelse i fellesaktiviteter med sang og musikk bedre verbal språkfunksjon hos personer med demens?

I forstudien vil det lages et Scoping review, som ser på hva eksisterende forskningsliteratur og faglitteratur sier om effekter av musikkterapi- og musikktiltak for verbalspråklig funksjon hos personer med demens, og hva de sier om mål, klinisk metode og erfaring fra musikkterapi og andre musikktiltak som fokuserer på språk hos personer med demens. Det vil også gjøres en litteraturgjennomgang som ser på hvilke kvantitative og kvalitative forskningsmetoder er mest brukt og best egnet for å måle og kartlegge utvikling av verbalspråklig funksjon for personer med demens.

4. Brukarmedverknad i forskingsprosjektet FALCO

Ansvarlig klyngedeltaker: Griegakademiet, Universitetet i Bergen og NORCE

Prosjektleder: Førsteamanuensis Lars Tuastad (UiB) og Forsker II Monika Geretsegger (NORCE)

Tildeling: Kr. 64.000,-

"FALCO er eit forskingsprosjekt som søker EUs forskingsprogrammet HORIZON om midlar til å drive forsking på musikkterapi i rusfeltet. FALCO – Fighting Addictions, improving Lives: COmprehensive drug rehabilitation with music - fekk tilslag på runde 1 i søknadsprosessen og skal levere inn utvida søknad innan 11 april i år. Forskingsprosjektet består av ulike arbeidspakkar. WP7 – User and stakeholder involvement er arbeidspakka som handlar om å styrke brukarmedverknad i forskingsprosjektet. Lars Tuastad frå UIB har fått i oppgåve å leie arbeidet med WP7. Målsettinga i WP7 er å fasilitere for brukarmedverknad i heile forskingsprosessen, det vil sei at brukarar er med som viktige aktørar som bidrar i slutningsprosessar kring prosjektet. FALCO har tidlegare fått støtte frå Polyfon i forbindelse med brukarmedverknad knytt til planlegging og utforming av søknad til fase 1. ...[Søker no] Polyfon for å kunne bidra vidare når det gjeld utvikling av brukarmedverknad i perioden mot søknadsrunde 2, samt i planleggingsperiode etter dette".