PREPARE
Politikk på twitter

Seminar om mikrokjendisers politiske engasjement på nett

Vår nye PREPARE-postdoktor Özlem Demirkol Tønnesen forklarer tyrkisk politisk twitter.

Image of title slide
Lene Angelskår

Den 9.juni holdt PREPAREs nyeste forsker Özlem Demirkol Tønnesen et seminar om hvordan tyrkiske mikrokjendiser navigerte synlighet og overvåking på twitter i forbindelse med valget i Tyrkia i 2018. Foredraget tok utgangspunkt i Demirkol Tønnesens ph.d.-prosjekt. Prosjektet hennes ble dannet som et svar til den økende interessen mikrokjendiser har fått for akademisk forskning for deres evne til å veilede publikum mot produkter og livsstiler de fremmer - mens de lignende effektene de kan produsere når de deler politiske meninger, synspunkter og atferd blir neglisjert.

Med utgangspunkt i sin analyse av tweets fra 97 mikrokjendiskontoer i månedene frem til det tyrkiske valget i 2018, diskuterte Demirkol Tønnesen hvordan disse kontoene vurderer å dele politiske meninger og nyheter som en plikt til tross for tilsynelatende risikoer. De uttrykker sine tanker gjennom en fortelling om hverdagslivet og daglige hendelser ved å formulere et språk som forstås av undergrupper som er akklimatisert til plattformkulturen.

Foredraget ble holdt på MediaFutures, et Senter for Forskningsdrevet Innovasjon (SFI) koordinert av Universitetet i Bergen. Blant publikum var deltakere fra MediaFutures og Institutt for informasjons- og medievitenskap, som alle bidro til en livlig diskusjon om mikrokjendiser, politisk engasjement og viktigheten av å forstå politisk setting og risikobilde.