17. mai-hilsen fra UiB

Gratulerer med dagen!

Studentkoret Arme Riddere, rektor Dag Rune Olsen, samt ansatte og studenter fra UiBs mange hjemmekontor gratulerer alle med dagen på en annerledes 17. mai. Se video her.

Gratulerer med dagen!

17. mai-videoen er en liten erstatning for den tradisjonelle starten på nasjonaldagen foran Universitetsmuseet.
Produsent:
Screen Story

- Norge er fremdeles i en unntakslignende situasjon og mange har ofret mye; ikke minst sosial omgang og fellesskap. Men nå ser vi forhåpentligvis mot lysere tider, mens det passende nok gryr av vår, sier UiB-rektor Dag Rune Olsen i Universitetet i Bergen sin hilsen til studenter og ansatte på grunnlovsdagen.

"Nystemten" og nasjonalsangen fremføres av studentkoret Arme Riddere, og i videoen ser vi også studenter, korona-forskere ved Det medisinske fakultet og andre ansatte fra hele Universitetet i Bergen delta i feiringen.

Hyllest av samholdet

UiB-rektoren retter en stor takk til alle studenter og ansatte i den krevende tiden samfunnet står i som følge av utbruddet av koronaviruset.

- Uten deres entusiasme, tålmodighet, kreativitet og ikke minst dugnadsånd, ville UiB hatt det langt vanskeligere. Takk for all velvilje, sier han.

Grunnlovsdagen feires i år uten de vanlige mulighetene til å samles i store folkemengder og gå i prosesjon gjennom byen.

- Men som vår museumsdirektør Henrik von Achen nylig skrev: Samfunnets kvaliteter viser seg ikke i beundringen for de sterke, men i viljen til å vise omsorg for de svake. Sånn sett blir årets feiring en hyllest av fellesskapet og samholdet, sier Olsen i videoen.

Historiske linjer

I videoen trekker Olsen historiske linjer til Wilhelm Frimann Koren Christie, som var et fremtredende medlem av Riksforsamlingen på Eidsvoll våren 1814.

- Christie ble senere Stortingets første president, og var mer enn delaktig i at Norge bevarte sin selvstendighet under unionen med Sverige. Men for oss er han også grunnleggeren. Som barn av opplysningstiden grunnla Christie Bergen Museum, som skulle bli starten på Universitetet i Bergen. Så for oss ved UiB er nasjonaldagen litt ekstra spesiell, sier Olsen, og avslutter:

- I år kan vi ikke samles foran Christiestatuen på vanlig vis, før vi begir oss ned til festningen for så å delta i prosesjonen gjennom vår egen by. Men ingenting, heller ikke et virus, kan hindre oss i å ta imot oppfordringen fra kulturministeren til å på slaget klokken 13 synge "Ja vi elsker dette landet".