Internasjonal rangering

UiB befester sin posisjon på internasjonal rangering

Universitetsrangeringen fra Times Higher Education viser at UiB er det mest siterte universitetet i Norge.

Universitetsmuseet i Bergen
Universitetet i Bergen ligger høyest i Norge på siteringer.
Simon Brandseth, UiB

I Times Higher Education World University Rankings kommer Universitetet i Bergen på 85. plass når man ser på siteringer. Her skårer UiB 94 av 100 poeng, det samme som på fjorårets rangering.

Les mer: UiB på internasjonale rangeringer

- Vi er veldig stolte over å være blant de 100 beste i verden på siteringer. Det forteller oss at forskningen ved UiB har internasjonal interesse og internasjonalt gjennomslag. I tillegg forteller det at forskningen ved UiB har høy kvalitet. Siteringer er det nærmeste vi kommer et objektivt mål på vitenskapelig kvalitet, sier UiB-rektor Dag Rune Olsen.

Selv om skåren er den samme som for fjoråret, går UiB ned to plasser (fra 83), noe som skyldes stadig større konkurranse og små marginer i toppen. I listen over de 1500 beste universitetene i verden er det fem norske universitet. Samlet sett rangeres UiB mellom 201 og 250 i årets rangering.

- Selv om vi alltids kan diskutere innholdet i slike rangeringer og hvor mye de bør vektlegges, så er det flott at vi befester posisjonen vår. For et internasjonalt forsknings- og breddeuniversitet som Universitetet i Bergen, er det er også gledelig å se at vi scorer høyt på internasjonal profil, sier Olsen.

På internasjonal profil skårer UiB 78, det samme som de foregående år.

Times Higher Education sin rangering regnes for å være den aller viktigste rangeringen for klassiske forsknings- og breddeuniversitet.