UiB Innsikt:

Ny abortlov: Forsvinner abortnemnda?

Vi inviterer til panelsamtale om den norske abortloven og forslaget til ny lov som blir lagt frem i desember i år.

UiB Innsikt: Ny abortlov - Forsvinner abortnemda?

Produsent:
UiB

Fra 1978 har den norske abortloven gitt kvinner rett til selvbestemt abort innen svangerskapets 12. uke. Etter 12. uke tar en nemnd avgjørelsen om abort etter søknad fra kvinnen. Ved valget i 2021 fikk de partiene som vil utvide selvbestemmelsen til 18.uke flertall på Stortinget.

Støre-regjeringens plattform har imidlertid ikke utvidelse av selvbestemmelsen på sitt program.

I 2022 nedsatte regjeringen et offentlig utvalg, abortutvalget, som skulle se på abortlovens bestemmelser, hvordan oppfølgingen av kvinner som tar abort fungerer og alternativer til dagens abortnemnder.

I desember i år skal resultatet av utvalgets arbeid overleveres til helseministeren i form av en NOU. Det er forventet at arbeidet resulterer i et forslag til en ny norsk abortlov.

Vi spør:

• Hva karakteriserer veien fram til dagens abortlovgivning og praksis i Norge?
  • Hvilke konflikter har vært særlig store – og hvordan er dette i en internasjonal sammenheng?
  • Hvilket mandat har abortutvalget hatt, og hvilke problemstillinger har det sett på?
  • Hva slags forslag kan vi forvente?

I panelet sitter:

• Professor Kari Tove Elvbakken ved Institutt for politikk og forvaltning ved UiB. Elvbakken er dagens ordstyrer og innleder, og har blant annet skrevet boken Abortspørsmålets politiske historie (2021).
  • Professor og dekan ved Det juridiske fakultet ved UiB, Karl Harald Søvig. Søvig er medlem av abortutvalget, og forsker på helse- og sosialrett, forvaltningsrett og statsrett.
  • Mette Løkeland-Stai er spesialist i fødselshjelp og kvinnesykdommer og er overlege ved Kvinneklinikken, Haukeland universitetssjukehus og ved Område for helsedata og digitalisering, Folkehelseinstituttet, med faglig ansvar for Abortregisteret.
  • André Høberg, Styremedlem i Feministiske Medisinere og forsker ved Senter for nevropsykiatrisk forskning, UiB.

Samtalen blir strømmet her.

Arrangementet er gratis og åpent for alle.

Velkommen!