Senter for dyphavsforskning

Nyhetsarkiv for Senter for dyphavsforskning

Fagmiljøer ved Universitetet i Bergen får over 470 millioner til å etablere eller oppgradere viktige kjernefasiliteter og datainfrastrukturer. – En anerkjennelse av UiB som forskningsuniversitet, sier viserektor.
Dyphavsbiolog Pedro Ribeiro er ombord på RV Maria S. Merian og deltar i et forskningstokt ledet av det tyske senteret for marine miljøvitenskaper (MARUM) for å utforske og undersøke Jøtul-hydrotermalventilfeltet.
GoNorth 2024-ekspedisjonen ble avsluttet forrige uke etter en tre-ukers vitenskapelig reise, fra 29. august til 19. september, og overgikk forventningene med en mengde nye data takket være gunstige is- og værforhold.
Er du lei av å lete rundt på nettet etter gode fagfilmer? Ønsker du å se filmer med informasjon du faktisk kan stole på? Vil du ut av teknologigigantenes klør? Sjekk ut Viten-TV 16. september!
Noko av det beste med å vera forskar er når du får høvet til å utvida horisonten. I sommar reiste geokjemikar Desiree Roerdink til Barberton Greenstone Belt i Sør-Afrika og dykka tilbake til forskingsfeltet sedimentologi for å finna ut korleis sulfatmineral vart danna på eldgamle strandlinjer for meir enn 3,2 milliardar år sidan.
Se på vår ROV dykk ved Loki's castle hydrotermale felt i Arktis, 2300 meter under havoverflaten.
I forrige uke ledet fire medlemmer av Senteret for dyphavsforskning en feltekskursjon for kurset GEOV-109 Introduksjon til geokjemi ved en tidligere pyrittgruve i Sunnhordland Geopark.
Er inaktive hydrotermiske områder virkelig inaktive? Kanskje ikke... I hvert fall ikke mikrobiologisk.
En ny mikrobiologisk studie viser at svært aktive mikroorganismer lever i "døde" skorsteiner lenge etter at væskestrømmen har sluttet å forsyne dem med tradisjonelt kjemisk drivstoff. Funnene har viktige implikasjoner for forståelsen av inaktive hydrotermiske skorsteiner som er av kommersiell interesse for gruvedrift i dyphavet.
Geomikrobiologisk laboratorium, UiB er den første offentlige forskningslaben i Norge som får miljøsertifisering fra My Green Lab. Arbeidet med sertifiseringen er gjort med støtte av Klimafondet ved UiB.
Hvordan så jordoverflaten ut for mer enn tre milliarder år siden? Hva slags mikrober levde der, og når begynte de å produsere oksygen? Og hvordan var temperaturen og sammensetningen av de gamle havene og atmosfæren? Store spørsmål som disse var det som trakk en gruppe på 41 forskere til solfylte Berlin i forrige uke, deriblant vår førsteamanuensis Desiree Roerdink.
Under havbunnen finner man en relativt ukjent biosfære med dyp innvirkning på vårt globale miljø; fra luften vi puster inn, til balansen i det globale karbonbudsjettet. Den nye direktøren for Senter for dyphavsforskning ved UiB, Steffen Leth Jørgensen, forsker for å forstå disse prosessene.
Sommerens tokt med G.O.Sars og Ægir er blitt laget en flott reportasje av i NRK
Tidlig i august ble GONORTH-toktet i regi av flere norske institusjoner avsluttet. På sitt siste ROV-dykk ble et nytt hydrotermisk felt, kalt Ultima Thule, oppdaget på Lucky Ridge!
Håvard Stubseid og hans kolleger har nettopp publisert en ny artikkel i Nature communication.
The ongoing GONORTH cruise is pushing the limits of deep sea exploration in the north.
The Center for Deep sea will host a workshop on compositional data analysis with Vera Pawlowsky-Glahn and Juan José Egozcue from the 14th to the 18th of August.

Sider